Plan pracy
Plan Pracy Biblioteki Szkolnej
w roku szkolnym 2024/25
ZADANIA | ŚRODKI i FORMY REALIZACJI | TERMIN |
I. Praca pedagogiczna z czytelnikiem | 1. Udostępnianie zbiorów: – aktualizacja kart czytelniczych i założenie kart uczniom klasy I oraz wprowadzenie tych danych do e- biblioteki Librus celem wypożyczania zbiorów. – udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom oraz przekazanie książek nauczycielom wszystkich przedmiotów – wypożyczanie zbiorów , pomoc w wyborach czytelniczych. – zapoznanie z regulaminem biblioteki uczniów klasy I i pasowanie na czytelnika – prowadzenie statystyki czytelniczej semestralnej, rocznej i comiesięczne prezentowanie na gazetce szkolnej informowanie wychowawców. – wpisanie do Księgi Inwentarzowej Podręczników Rządowych tegorocznych nowych podręczników i rozdanie ich uczniom , oraz zebranie ich od uczniów w czerwcu. |
IX
cały rok cały rok szkolny wrzesień czerwiec |
2. Rozwijanie kultury czytelniczej: – prowadzenie indywidualnych rozmów czytelniczych na temat ciekawych, godnych przeczytania książek. – rozmowy o przeczytanych, ciekawych i godnych poleceniach książkach – rozwijanie zainteresowania literaturą popularnonaukową. – wyrabianie nawyku samodzielnego korzystania z księgozbioru podręcznego oraz samodzielnego wyszukiwania książek na dany temat. – indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. – pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych. – organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego; uaktualnianie napisów informacyjnych, plansz. – udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne. – pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. – pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat. – udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, podsuwanie uczniom utworów dostosowanych do ich dojrzałości umysłowej i emocjonalnej. – przeprowadzanie lekcji bibliotecznych. – uczenie poszanowania książek, czasopism i podręczników oraz poprawnego zachowania w bibliotece. |
cały rok | |
3. Inspirowanie czytelnictwa poprzez: . reklamowanie książek . udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych, . wystawki okolicznościowe i zakupionych nowości, – przeprowadzenie imprez i konkursów czytelniczych. – rozmowy i dyskusje o książkach polecanie książek do czytania – ogłoszenie rankingu na najlepiej czytającą klasę i najlepszego czytelnika szkoły. –z okazji „ Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych” zorganizowanie konkursów: dla kl.1 – 3 „Mój wymyślony bohater” dla kl. 4- 8 konkurs na najciekawsze przedstawienie reklamy „ Książfliks” – polecanie książek poprzez czytanie ich fragmentów uczniom poszczególnych klas przez nauczyciela – bibliotekarza. – z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci quiz ze znajomości baśni i bajek dla kl.1-3 – Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i praw autorskich – Przeprowadzenie wywiadów z rodzicami i dziadkami o ich ulubionych książkach „ Co czytali moi rodzice i dziadkowie gdy mieli 12 lat” – Ogłoszenie najlepiej czytającej klasy i najlepszego czytelnika wręczenie jej dyplomu. |
cały rok
październik
2 kwietnia 23 kwiecień |
|
II Działalność informacyjna i promocja biblioteki | – udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych. – piecza nad tablicą „ Biblioteka” – dbanie o estetykę i wystrój biblioteki. – promocja działań biblioteki na stronie internetowej szkoły w zakładce” Biblioteka” . |
cały rok |
III Współpraca ze Środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym |
1 Współpraca z Radą Pedagogiczną: – gromadzenie ( w miarę możliwości) materiałów przydatnych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. – pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela; gromadzenie materiałów metodycznych. – udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom. – współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych. – konsultacja przy zakupach do biblioteki. |
wrzesień – czerwiec |
2 Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców: – informowanie o czytelnictwie dzieci i popularyzowanie literatury pedagogicznej. |
wrzesień -czerwiec | |
IV Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe | 1. Doskonalenie warsztatu pracy. 2. Opracowywanie materiałów do lekcji bibliotecznych 3. Doskonalenie w zakresie technologii informatycznej 4. Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych |
cały rok |
V. Prace organizacyjno-techniczne |
1.Planowanie i sprawozdawczość – opracowanie rocznego planu pracy biblioteki. – prowadzenie statystyki wypożyczeni i wizyt w czytelni – opracowanie półrocznego i rocznego sprawozdania z czytelnictwa oraz pracy biblioteki. – prowadzenie dziennika bibliotecznego i dokumentacji. |
wrzesień
cały rok styczeń, czerwiec cały rok |
2. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów – uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych – zakup nowości zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów – uzupełnienie działu lektur – wzbogacenie księgozbioru o współczesną literaturę dziecięcą i młodzieżową oraz o literaturę dziecięcą w języku angielskim. – pozyskiwanie książek w ramach darów od sponsorów i uczniów szkoły . – zakup książek metodycznych dla nauczycieli zgodnie z zapotrzebowaniem. – selekcja zbiorów- inwentaryzacja ubytków. – konserwacja zbiorów – naprawa książek. – foliowanie zbiorów. – zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i podręczników (sprawdzenie ich stanu). – uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej. |
cały rok | |
3. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych -ewidencja- bieżące prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków. – opracowanie zbiorów – klasyfikowanie wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowanie książek i wprowadzenie ich do e-biblioteki w Librusie |
cały rok |