Plan pracy
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2023/2024
WRZESIEŃ | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
04.09
– 08.09 |
1. POZNAJMY SIĘ
|
Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami świetlicy.
Powitanie nowych członków w świetlicy. Wzajemna prezentacja dzieci oraz wychowawców świetlicy. Jak minęły nam wakacje? – rozmowy kierowane indywidualne i grupowe. Organizacja pracy w świetlicy, zapoznanie wychowanków z rodzajem zajęć organizowanych w świetlicy. Pogadanka na temat poszanowania rzeczy znajdujących się w sali. Zabawy integracyjne: „Nazywam się…, lubię…”, „Witam wszystkich..”
|
11.09
– 15.09 |
2. BEZPIECZNA ŚWIETLICA, SZKOŁA I ULICA
|
„Bezpieczna świetlica” – pogadanka; wspólne ustalenie zasad obowiązujących w trakcie zajęć. Tworzenie listy cech Wzorowego Świetliczka – regulamin całorocznego konkursu.
Zasady w naszej świetlicy – plakat. Swobodne wypowiedzi na temat codziennego docierania do szkoły. Pierwsze kroki na drodze – gra dydaktyczna, quiz, łamigłówki, kolorowanki. Zabawy tematyczne: „Ruch uliczny”. Zabawy ruchowe: „Woda-ląd”, „Pierwszy dzwonek” Zabawy integracyjne: „Złap moje imię..” Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. Dzień Kropki – zajęcia okolicznościowe.
|
18.09
– 22.09 |
3. DBAMY O NASZE OTOCZENIE
|
Zapoznanie z wierszem M. Brykczyńskiego – „Śmieciolandia”
Dlaczego ludzie śmiecą? Po co jest akcja Sprzątanie Świata? – rozmowa kierowana. Porządki robię na ziemskim globie –łamigłowki tematyczne. Ramka z papierowi kliny – zajęcia plastyczno-techniczne. „Mokre w mokrym” poznanie techniki plastycznej w ramach realizacji projektu Kreatywne Prace Plastyczne. Zabawy integracyjne: „Dziwne kroki”. Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.
|
24.09
– 28.09 |
4. KIEDY WRZEŚEŃ, TO JUŻ JESIEŃ, WTEDY JABŁEK PEŁNA KIESZEŃ
|
Zapoznanie z przysłowiem, wyjaśnienie jego znaczenia.
„Co nam jesień w koszu niesie” – jesienne dary w naszym domu. Ulubione potrawy z owocami – rozmowa kierowana. Sekretne życie grzybów – wykonanie pracy plastycznej. Oglądanie atlasu grzybów. Poznanie wybranych grzybów jadalnych i trujących. Pierwsze oznaki jesieni- burza mózgów. Czy jesień da się lubić? – rozmowa kierowana. Krzyżówki, rebusy o tematyce jesiennej. Spacer wokół szkoły – obserwacje przyrodnicze, szukanie zwiastunów jesieni. Zabawy ruchowe: „Slalom z jabłkiem”, Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 28.09 Dzień Jabłka – zajęcia okolicznościowe.
|
PAŹDZIERNIK | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
02.10
– 06.10 |
1. ZWIERZĘTA WOKÓŁ NAS
|
„Co to znaczy – być odpowiedzialnym opiekunem?” – pogadanka.
Jak możemy pomóc bezdomnym zwierzętom – burza mózgów. Weterynarz – ciekawy zawód? – rozmowa kierowana. Ciekawostki o zwierzętach – zajęcia czytelnicze; przeglądanie albumów o zwierzętach, filmiki przyrodnicze. „Zwierzaki z papierowych talerzyków i rolek, płyt CD” – techniczne. „Nauka rysowania wybranych zwierząt” – zajęcia plastyczne. „Jakie to zwierzę?” – kalambury, zagadki, rebusy. „A ja mam psa” – słuchanie piosenek tematycznych. Zabawy ruchowe: „Muchy latają”, „Wycieczka do ZOO” Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 04.10 Dzień Zwierząt
|
09.10
– 13.10 |
2. MOJA SZKOŁA/ DZIEŃ PATRONA
|
Wiedzieć więcej o… kredzie, piórze – czytanie ciekawostek
Kto pracuje w szkole i jaka rolę pełni – burza mózgów. „Patron naszej szkoły – Wojsko Polskie” – zajęcia wychowawcze. „Militaria” – kolorowanki tematyczne. „Laurka dla pani/pana”, „Mądra sówka” – zajęcia plastyczne. Zabawa integracyjna: „Nauczyciel ściera tablicę”, Zabawy ruchowe: „Samoloty”, „Tor przeszkód” Dzień Gier Planszowych – zajęcia okolicznościowe. Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 13.10 Dzień Patrona
|
16.10
– 20.10 |
3. JESIENNY LIST
|
Sposoby przesyłania wiadomości – rozmowa kierowana.
Zawód listonosza , pracownika poczty – pogadanka. „Poczta” – zabawa tematyczna. Projekt znaczka pocztowego – zajęcia plastyczno-techniczne. „Podaj paczkę” – zabawa w kręgu. „Kolekcjoner znaczków ” – oglądanie kolekcji. Zbieranie jesiennych skarbów – spacer. Jesienna lista przebojów – zabawy muzyczno-ruchowe. Kwadransik z książka – zajęcia czytelnicze.
|
23.10
– 27.10 |
4. DRZEWA W JESIENNEJ SZACIE
|
Dlaczego liście zmieniają kolor? – zajęcia rozwijające. Oglądanie liści przyniesionych przez dzieci.
Jesień w poezji, muzyce, fotografii – czytanie wierszy, słuchanie piosenek, oglądanie zdjęć. Oglądanie ilustracji wybranych drzew w leksykonach i atlasach przyrodniczych. Rola drzew w życiu ludzi i zwierząt – pogadanka. „Świetlicowy dendrolog” – konkurs na najlepszego znawcę drzew. „Jesienne drzewo” – zajęcia plastyczno-techniczne z wykorzystaniem zasuszonych liści. Zabawy ruchowe: „Kasztanowa koszykówka”, „Dmuchanie liścia” Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 25.10 Dzień Kundelka – zajęcia okolicznościowe.
|
30.10
– 03.11
|
5. ZIARKO DO ZIARNKA, A ZBIERZE SIĘ MIARKA
2-3 .11 – dni wolne od zajęć dydaktycznych |
Dzień Oszczędzania – zajęcia okolicznościowe.
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Zapoznanie z różnymi hasłami dotyczącymi sfery pieniądza na podstawie książki G. Kasdepke -”Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela. 50 opowiastek z ekonomia w tle”. Skarbonka – zajęcia techniczne. Wyjaśnienie symboliki Wszystkich Świętych i Zaduszek – zajęcia wychowawcze. 31.10 Dzień Oszczędzania
|
LISTOPAD | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
05.11
– 09.11 |
1. KŁAMSTWO MA KRÓTKIE NOGI
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Pinokio – zapoznanie z historią dotyczącą drewnianej kukiełki. Prawda czy fałsz – quiz wiedzy. Kukiełka Pinokia – zajęcia plastyczno-technniczne. „Co to za baśń?” – zagadki, łamigłówki, rebusy tematyczne. Zabawy z bohaterami wybranych baśni. „Bajkowe love” – gra planszowa. Zabawy ruchowe: „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” „Bajka z jajka” – słuchanie piosenek tematycznych Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. Święto Niepodległości – prezentacja, łamigłówki tematyczne. 5.11. Dzień Postaci z Bajki – zajęcia okolicznościowe.
|
13.11
– 17.11 |
2. WYBIERAĆ SIĘ JAK SÓJKA ZA MORZE/ JESIENNE MIGRACJE
|
Kim był Jan Brzechwa i gdzie wybrała się sójka z jego wiersza?
Zapoznanie z wybranymi wierszami pisarza. „Sójka” – zajęcia techniczne. Dlaczego niektóre ptaki odlatują na zimę? – rozmowa kierowana. Oglądanie zdjęć migrujących pataków; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych. Co to za ptak? – łamigłówki tematyczne. Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 17.11 Dzień Czarnego Kota
|
20.11
– 24.11 |
3. PRAWA DZIECKA/ JESIENNA SZARUGA
|
„O prawach dziecka” – zapoznanie z wierszem M. Brykczyńskiego.
„Prawa ucznia” – rozmowa kierowana. „Twórcze imiona” – interpretacja własnego imienia. „Moje imię” – czytanie ciekawostek wyjaśniających znaczenie imion. „Trafieni imionami”, „Kropka – kreska” – zabawa integracyjna. Obserwacja zmian w przyrodzie w drugiej części jesieni. „Jesienne inspiracje”, „Krople deszczu” – zajęcia plastyczne. „Rzuty do parasola”, „Deszczowa piłka”, „Król kałuż” Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 20.11. Dzień Praw Dziecka
|
27.11
– 01.12 |
4. NA ŚWIĘTEGO ANDRZEJA, DZIEWKOM Z WRÓZBY NADZIEJA
|
Andrzejki i Katarzynki – zapoznanie z tradycją.
Wieczór andrzejkowych wróżb w świetlicy. Przygotowanie dekoracji i rekwizytów. Nocne obrazy – zajęcia plastyczne. Kolorowy taniec – zabawy ruchowe. „Jesienne lampiony” – zajęcia techniczne. „Odgadnij zasadę”, „Nazwij sześć” – zabawy integracyjne. Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.
|
GRUDZIEŃ | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
04.12
– 08.12 |
1.GRUDNIOWE TRADYCJE – BARBÓRKA, MIKOŁAJKI
|
Barbórka – przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pracy górnika.
Znaczenie węgla i jego pochodzenie – zajęcia rozwijające. „Górnik w pracy”, „Anielskie dekoracje”, „Święty Mikołaj ” – zajęcia plastyczno-techniczne. Święty Mikołaj – czytanie wierszy, opowiadań, ciekawostek. Jedno skrzydło Hamida Habibi – zapozna nie z treścią bajki, ilustracja tekstu. „Trzy małe aniołki” – słuchanie i wspólne śpiewanie piosenki. Kim jest Wolontariusz? – pogadanka. Jak możemy sprawiać radość innym? – dyskusja na temat materialnych i niematerialnych form pomocy drugiemu człowiekowi. Łamigłówki, krzyżówki, rebusy tematyczne. Zabawy: „Kogo brakuje” ,Worek Świętego Mikołaja”. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
5.12 Dzień Wolontariusza – zajęcia okolicznościowe 6.12 Dzień Anioła |
11.12
– 15.12 |
2. TAK KRAWIEC KRAJE, JAK MU MATERIAŁ STAJE |
Wyjaśnienie treści przysłowia. Wprowadzenie w świat tkanin. Przyszywanie guzika – zajęcia techniczne.
„Świąteczne Drzewko” – przypomnienie historii tradycji ubierania choinki; czytanie wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej. Świerk, jodła, sosna – rozpoznawanie drzew iglastych. Ozdoby choinkowe dawniej i dziś – rozmowa kierowana. Ozdoby/zabawki z recyklingu – zajęcia techniczne. Tangram – działanie matematyczno-logiczne. Słuchanie piosenek o tematyce świątecznej. „Świąteczna pocztówka” – zajęcia techniczne z wykorzystaniem guzików, przygotowanie kartek dla zaprzyjaźnionych świetlic. Rebusy, krzyżówki, łamigłówki o tematyce świątecznej. Zabawy: „Guzikowe bingo/pchełki”, „Tor przeszkód dla guzika”. Oglądanie bajek o tematyce świątecznej. Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze. 12.12 Dzień Guzika – zajęcia okolicznościowe.
|
18.12
– 22.12 |
3. GDY PIERWSZA GWIAZDKA… – CO KRAJ TO OBYCZAJ
|
Tradycje Bożonarodzeniowe w różnych krajach – wyszukiwanie informacji, ciekawostek.; prezentacja multimedialna.
„Przy wigilijnym stole” – pogadanka na temat świątecznej atmosfery, czasu życzliwości, miłości, przebaczenia; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych. Wigilijne menu w moim domu – rozmowa kierowana; znaczenie poszczególnych potraw, przeglądanie książek kucharskich. Jak przyozdobić stół na święta? – burza mózgów; oglądanie zdjęć, zajęcia techniczne. Zabawy: „Slalom z szyszką” Poznanie historii powstania kolędy „Cicha noc”. Świetlicowa wigilijna – wspólne kolędowanie, składanie życzeń. Bezpieczne święta i Nowy Rok – pogadanka. Oglądanie filmów o tematyce świątecznej Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. |
STYCZEŃ | ||
Data | Temat tygodnia. | Sposoby realizacji |
02.01.
2024 – 05.01 |
1. KTO SIĘ W MAJU URODZI, DOBRZE MU SIĘ POWODZI |
Dwanaście miesięcy, czyli nowinki z życia kalendarza – przysłowia o miesiącach i porach roku, ciekawe święta.
Stworzenie kalendarza świetlicowego z ważnymi datami, dniami urodzin, ciekawymi świętami. Nowy Rok. Sylwester – dzielenie się wrażeniami z minionych dni. „Jak się miesiące sprzeczały” – słuchanie bajki M. Kwietniewskiej. Noworoczne plany i marzenia – rozmowa kierowana, tworzenie listy. Otwieranie świetlicowej kapsuły czasu – weryfikacja naszych zeszłorocznych postanowień. Przysłowia i porzekadła o Nowym Roku. Krzyżówki, zagadki, rebusy tematyczne. Ciekawostki o kalendarzu – zajęcia rozwijające. „Urodziny”, „Miesiące” – zabawy z chustą animacyjną. „Skoki z miejsca” – konkurs sprawnościowy. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
08.01
– 12.01 |
2. ZWIERZĘTA ZIMĄ
|
„Głodna sikorka” – zapoznanie z tematyka wiersza. Dokarmianie zwierząt zimą – rozmowa kierowana; zakładamy ptasią stołówkę.
Przeglądanie atlasu ptaków – czytanie ciekawostek na temat ptaków zimujących w Polsce, oglądanie ilustracji. Jak zimują ptaki, ssaki, owady – zajęcia rozwijające. Zagadki, krzyżówki, rebusy tematyczne., „Karmnik” , „Zimowy krajobraz”– zajęcia plastyczno-techniczne. Karmnik – dyktando graficzne. Zabawy integracyjne: „Ciepło-zimno”, „Kogo brakuje”, „Otrząsanie-rozmrażanie” Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
15.01
– 19.01 |
3. GDYBY BABCIA MIAŁA WĄSY, TO BY BYŁA DZIADKIEM
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Co by było gdyby latały zające? A gdyby dinozaury znów chodziły po łące? I gdyby z nieba spadały słodycze?… kreatywne zabawy w „plastyczne gdybanie” – galeria prac. „Moja Babcia/Dziadek jest…, lubi… – rundka niedokończonych zdań. „Czacza dla Babci i Dziadka”, „Uwierz w siebie” Lil i Plaf – słuchanie piosenek tematycznych. „Upominek dla babci/dziadka”, „Śnieżynki 3d” – zajęcia techniczne. – zajęcia plastyczne Zabawy ruchowe: „Rzuty śnieżkami”, „Chodzenie po śladach”. „O małym, szarym słowiczku – projekcja filmu (You Tube) „Skąd się bierze śnieg?”, „Krainy wiecznych śniegów” – zajęcia rozwijające. Ciekawostki o śniegu – prezentacja. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 14.01 Dzień Osób Nieśmiałych 17.01 Dzień Wszystkich Fajnych, Dzień Śniegu 18.01 Dzień Kubusia Puchatka 19.01 Dzień Popcornu
|
22.01
– 26.01 |
4. KOLOROWY KARNAWAŁ/ ZIMOWY CZAS
|
„Nic ci nie zrobi zima” D. Rozwens – czytanie wierszy, opowiadań tematycznych.
Karnawał w różnych częściach świata – prezentacja multimedialna, praca z mapą Projektowanie strojów karnawałowych, pokaz mody karnawałowej. „Maska karnawałowa”, „Wesołe bałwanki”, „Zamek Królowej Śniegu”– zajęcia plastyczno-techniczne. Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne. „Zima lubi dzieci”, „Ulepimy dziś bałwana” – słuchanie i śpiewanie piosenek tematycznych. Zimowe eksperymenty w świetlicy.. Zabawy muzyczno-ruchowe: „Wolne krzesło”, „Taniec z balonem”, „Wędrujące hula-hop” Zabawy taneczne z wstążką do muzyki dyskotekowej „Mój pomysł na ferie” – giełda świetlicowych pomysłów na ciekawe ferie. „Bezpieczne ferie” – pogadanka.
|
29.01 –
02.02 |
5. FERIE ZIMOWE |
LUTY | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
05.02
– 09.02 |
1. FERIE ZIMOWE
|
|
12.02
– 16.02 |
2. PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJEMY W BIEDZIE
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Co to znaczy być przyjacielem? Jak być dobrym przyjacielem? Jak zachowują się przyjaciele? – rozmowa kierowana. Wielkie bajkowe przyjaźnie – wykonanie ilustracji przedstawiającej przyjaciół z wybranej bajki. „Upominek dla przyjaciela”, „Kartka z serduszkiem” – zajęcia techniczne. Kim był św. Walenty – przybliżenie tradycji walentynek i ich patrona. Świetlicowa poczta Walentynowa. „Nić przyjaźni” , „Lustrzane odbicia” – zabawy integracyjne. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
19.02
– 23.02 |
3. AKSAMITY I ATŁASY NIE DODAJĄ OKRASY
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Savoir-vivre każdego dnia.
Kto to jest człowiek kulturalny? – rozmowa kierowana. „Bon czy ton” G. Kasdepke – czytanie opowiadań tematycznych. „Dobre maniery” J. Krzyżanek – słuchowisko. Jak należy zachowywać się, w kinie, teatrze, na zakupach, w szkole, autobusie – pogadanka, odgrywanie scenek dramowych. Ułożenie krzyżówki zawierającej hasła: uśmiech, życzliwość, punktualność, uprzejmość, dyskrecja, grzeczność, lojalność. „Etykieta stołowa” – prezentacja. „Kieszonka na sztućce” – dekoracja stoły, nauka składania serwetek Projekty modowe – kolaże z różnych dostępnych materiałów. „Kropka do kropki” – tematyczne dyktando graficzne. „Ludzie do ludzi” – zabawy ruchowe. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
26.02
– 01.03 |
4.LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ/ W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
|
Wyjaśnienie treści przysłów.
Dlaczego trzeba dbać o zdrowie? Jak być silnym i zdrowym – rozmowa kierowana.. Omówienie piramidy żywieniowej z M. Strzałkowską. Przepisy na sałatki, surówki, koktajle – wyszukiwanie informacji w Internecie. Przepisy na zdrowie – zapoznanie z apteczką praprzodków (czosnek, zioła, syrop z cebuli, okłady z kapusty). „Przepisownik dla Mamy” – zajęcia plastyczno-techniczne. A co to błonnik? Co to są witaminy? Czemu szpinak krzywi miny? Czy smaczna ta ryba? Ile cukru w Coca-coli? Czemu szkodzi nadmiar soli? Owocowe szaszłyki, warzywne przekąski – zajęcia kulinarne. Krzyżówki, łamigłówki, rebusy tematyczne. „Piramida żywieniowa” – zajęcia plastyczno-techniczne. Zabawy integracyjne: „Zaśnij, obudź się”, „Wewnętrzny zegar” Zabawy ruchowe: „Sałatka owocowa”. „Ćwiczymy ze Świeżakami” – zabawy muzyczno-ruchowe. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
26.02 – Dzień Dinozaura |
MARZEC | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
04.03
– 08.03 |
1. PO BURZY ZAWSZE WYCHODZI SŁOŃCE/ STOP DLA AGRESJI |
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Zapoznanie z różnymi zjawiskami atmosferycznymi. Eksperymentowanie z wodą i światłem. „Pod parasolem” – zajęcia plastyczne. „Asertywność – zapoznanie z pojęciem; czytanie opowiadania edukacyjnego. Co to są emocje? Złość i inne trudne uczucia. – zajęcia wychowawcze; czytanie opowiadań edukacyjnych. Poradnik wyładowania złości – burza mózgów. „Co mówi moja twarz?”, „Jak pokojowo rozwiązywać konflikty” – zabawy dramowe. „Wiosenne kwiaty”, „Mandale” – zajęcia plastyczno – techniczne. Słuchanie muzyki relaksacyjnej. „Papierowa wojna” – zabawy . Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
11.03
– 15.03 |
2. TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Matematyka – królowa nauk. Łamigłówki matematyczne. Wykonanie abstrakcji geometrycznych techniką dowolną. Zabawy z symetrią z wykorzystaniem klocków. „Z figur geometrycznych wyczarowane” – zajęcia plastyczne. „Trójkątna bajka” – zapoznanie z wierszem Danuty Wawiłow. Krzyżówki, wykreślanki – łamigłówki tematyczne. „Liczbowe bum” – zabawa ruchowa. „Magiczna liczba 7” – zabawy z piosenką. Kwadransik z książką cykl czytelniczy. 12.03 Dzień Matematyki 14.03 Dzień Liczby Pi |
18.03
– 22.03 |
3. JEDNA JASKÓŁKA WIOSNY NIE CZYNI
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
„Wiosenne porządki”, „Ptasie plotki” – czytanie wierszy Jana Brzechwy. Skrzydalci przyjaciele, którzy wracają do nas wiosną – zapoznanie z sylwetkami ptaków. Ptasia galeria – zajęcia plastyczno-techniczne. Stworzenie gry „Zatapiamy słowa” zawierającej nazwy ptaków. Spacer wokół szkoły w poszukiwaniu oznak wiosny. Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów – zajęcia rozwijające. „Śpiew skowronka” – słuchanie odgłosów ptaków; wyszukiwanie informacji na ich temat w atlasach, Internecie. Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne. „Wiosenne porządki”, „Znajdź mnie w trawie” – zabawy ruchowe. Wykonanie elementów wiosennej dekoracji sali świetlicowej. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 22.03 Dzień Lasu – zajęcia okolicznościowe.
|
25.03
– 27.03
28.03 – 02.04
|
4.WIELKANOCNE TRADYCJE
WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA |
Święconka, śmigus-dyngus, pisanki – pogadanka na temat kultywowania tradycji w naszych domach na podstawie czytanych wierszy i opowiadań.
„Pisanki, kraszanki” – prezentacja, poznanie sposobów zdobienia świątecznych jaj. „Sposób na Zajączka”, „Kartka z jajem” – zajęcia plastyczno- techniczne. „Slalom z jajkiem” – zabawy ruchowe. „Zajęcze poszukiwania” – łamigłówka obrazkowa na spostrzegawczość. „Świąteczne smakołyki”, „Kraszankowo” – krzyżówki tematyczne z hasłem. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
|
KWIECIEŃ | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
03.04
– 05.04 |
1. ĆWICZENIE CZYNI MISTRZA |
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Znaczenie ruchu w życiu człowieka – rozmowa kierowana. Sylwetki wybranych polskich i zagranicznych sportowców. Dyscypliny sportowe – krzyżówki, rebusy, zagadki. Świetlicowa Olimpiada – turniej gier zręcznościowych. Oglądanie teledysku do piosenki „Kolorowy Świat” Jak powstaje tęcza? – prezentacja. „Widzę coś w kolorze…” – zabawa. Jak wpływają na nas kolory – rozmowa kierowana. Kwadransik z książką cykl czytelniczy. 03.04 Dzień Tęczy 6.04 Dzień Sportu
|
08.04
– 12.04 |
2. KTO CZYTA, NIE BŁADZI
|
Twórcy literatury dziecięcej – prezentacja; czytanie fragmentów wybranych utworów.
„Zapach czekolady”, „Pan Sikorek” – czytanie wierszy D. Wawiłow. Jak dbać o książki? – pogadanka. Dlaczego warto czytać? – plakat. Ulubione książki nasze i naszych rodziców – zajęcia wychowawcze. Od karteczki do książeczki – prezentacja o tym, jak powstaje książka. Krzyżówki, zagadki, łamigłówki tematyczne. „Niezwykła zakładka”, „Okładka do ulubionej książki ” – zajęcia plastyczno-techniczne. „W księgarni” , „ Podaj książkę”, – zabawy ruchowe. Porządkowanie świetlicowej biblioteczki. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 10.04 Dzień Rodzeństwa 12.04 Dzień Czekolady – zajęcia okolicznościowe
|
15.04
– 19.04 |
3. ZNAĆ KOTA PO PAZURACH/ MOJE MIASTO
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Zapoznanie z przygodami „Detektywa Pozytywki” Grzegorza Kazdepke. Zawód detektyw – rozmowa kierowana. Świetlicowe biuro detektywistyczne – zabawa fabularyzowana. „Pod lupą” – zajęcia plastyczne; interpretacja dowolna. Zabytki naszego miasta. Herb miasta – oglądanie zdjęć, kolorowanki tematyczna. Spor w naszym mieście – kalambury. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 17.04 Dzień Kostki Rubika
|
22.04
– 26.04
29.04 – 03. 05 |
4. PLANETA ZIEMIA
DNI WOLNE OD ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH |
Jak mogę pomóc Ziemi? – rozmowa kierowana.
Przypomnienie podstawowych zasad sortowania śmieci – prezentacja multimedialna, kolorowanki, krzyżówki tematyczne. Czy Twój do jest ekologiczny – quiz. Ciekawostki dotyczące Ziemi jako planety. Podróż z atlasem po kontynentach – zajęcia rozwijające. Krzyżówki, rebusy, wykreślani, kolorowanki tematyczne. Gatunki roślin i zwierząt pod ochroną – prezentacja Słuchanie piosenek związanych z ekologią. Przygotowanie gazetki okolicznościowej. Cuda z makulatury – czyli coś z niczego – zabawy plastyczne. „Odgadnij zasadę” – zabawy ruchowe. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.
22.04 Dzień Ziemi 24.04 Dzień Śniadania |
MAJ | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
06.05
– 10.05 |
1. BYĆ W RZYMIE I PAPIEŻA NIE WIDZIEĆ |
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
Europa na mapie świata – wyszukiwanie państw, rzek, jezior, gór. Tydzień w Europie – wybrane kraje i ich zabytki. W co bawią się europejskie dzieci – wyszukiwanie informacji; testowanie zabaw. Krzyżówka z hasłem – „W Europie na urlopie” (zabytki i kraje , w których się znajdują). Państwa i stolice – quiz. Wiedzieć więcej o Hiszpanii, Czechach, Włoszech – zajęcia rozwijające. Podróże po Europie – gra dydaktyczna. „Zabytki europejskie” – plakat; technika fotomontaż. Kwadransik z książką- cykl czytelniczy.
|
13.05
– 17.05 |
2. JA I MOJA RODZINA/ JAKA MARCHEW TAKA NAĆ
|
Jak dobrze mieć bliskich – opowiadanie edukacyjne A. Onichimowskiej o szczęściu.
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Czy faktycznie sprawdza się powiedzenie „Jaka matka ,taka córka”; „jaki ojciec, taki syn”? Oglądanie zdjęć rodzinnych przyniesionych przez dzieci. Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnianie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratanica itp. Jak mogę pomóc mamie i tacie – burza mózgów. Co zawdzięczam rodzicom? Rozmowa kierowana; czytanie wierszy, opowiadań tematycznych. „Ja i moja rodzina”, „Laurka dla mamy”, „Drzewo genealogiczne” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Klan Kowalskich”, „Mamo, mamo ile…” – zabawy ruchowe. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 15.05 Dzień Rodzin
|
20.05
– 24.05 |
3. MORSKIE OPOWIEŚCI |
Morza i oceany – praca z mapą.
Morskie stworzenia – prezentacja; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych. Tajemniczy świat Posejdona – zajęcia rozwijające. Bursztyn -złoto Bałtyku – zajęcia rozwijające. „Podwodny świat”, „Statek”, „Pszczoła” – zajęcia plastyczno- techniczne. „Statek na morzu”, „Rekin”, „Sztorm” – zabawy ruchowe z chustą animacyjną. Szumi morze, szumi – słuchanie muzyki relaksacyjnej. Wiedzieć więcej… pszczołach – czytanie ciekawostek. „Pszczoły” – projekcja filmu. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 20.05. Dzień Pszczoły, Dzień Morza
|
27.05
– 29.05
31.05 |
4. PRECZ Z NAŁOGAMI
Dzień wolny od zajęć dydaktycznych |
Różne rodzaje uzależnień (używki, gry komputerowe,, telefon, telewizja, zakupy) – rozmowa kierowana.
Skutki palenia papierosów – pogadanka „Barwne motyle” – zajęcia plastyczne. „Piłka parzy”, „Muchy latają” – zabawy ruchowe. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 31.05 Dzień bociana Białego, Dzień bez Tytoniu |
CZERWIEC | ||
Data | Temat tygodnia | Sposoby realizacji |
03.06
– 07.06 |
1. CZUĆ SIĘ JAK RYBA W WODZIE
|
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
„Moje pasje i zainteresowania” – swobodne wypowiedzi dzieci, ilustracja plastyczna. Każdy jest w czymś mistrzem – Świetlicowy Mam Talent. „Dzieci świata” – rozmowa kierowana na temat różnych narodowości – podobieństwa i różnice, dostęp do nauki, warunki życia; prezentacja. Obchody Dnia Dziecka w różnych krajach – czytanie ciekawostek. „Wszystkie dzieci nasze są”, „Kolorowe dzieci”– pląsy przy muzyce. „Kogo brakuje” – zabawy z chustą animacyjną. Kwadransik z książką – cykl czytelniczy. 03.06 Światowy Dzień Roweru – zajęcia okolicznościowe.
|
10.06
– 14.06 |
2. LATO TUŻ, TUŻ
|
„Nadchodzi lato” – rozmowa kierowana na temat zmian w przyrodzie, charakterystyka pory roku.
Lubię lato…. – zabawa w dokończ zdanie. „Zagadki kołem się toczą” – zabawa drużynowa. „Lato z Radiem”… – słuchanie ulubionych wykonawców. Wiedzieć więcej … lodach – zajęcia rozwijające. Kredą rysowane – zabawy plastyczne na świeżym powietrzu. „Dzień i noc”, „Buty siedmiomilowe” – zabawy ruchowe. Kwadransik z książka – cykl czytelniczy.
|
17.06
– 21.06 |
3. DZIEŃ DOBRY WAKACJE!
|
„Bezpieczne wakacje” – pogadanka, krzyżówki, łamigłówki, kolorowanki tematyczne.
Przypomnienie numerów alarmowych. Sposób na wakacje – burza mózgów; pomysły na czas wolny. Najpiękniejsze miejsca w Polsce – przeglądanie albumów. „Wakacje moich marzeń” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Woda-ląd”, „ Skoczny alfabet” – zabawy ruchowe. Rok w świetlicy – podsumowanie, nasze refleksje. Wręczenie dyplomów Wzorowego Świetliczka za całoroczną aktywność na zajęciach.
|