Plan pracy

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ

NA ROK SZKOLNY 2023/2024

 

WRZESIEŃ
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
04.09

     –

08.09

 

1. POZNAJMY SIĘ

 

Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami świetlicy.

Powitanie nowych członków w świetlicy. Wzajemna prezentacja dzieci oraz wychowawców świetlicy.

Jak minęły nam wakacje? – rozmowy kierowane indywidualne i grupowe.

Organizacja pracy w świetlicy, zapoznanie wychowanków z rodzajem zajęć organizowanych w świetlicy.

Pogadanka na temat poszanowania rzeczy znajdujących się w sali.  

Zabawy integracyjne: „Nazywam się…, lubię…”, „Witam wszystkich..”

 

11.09

    –

15.09

 

2. BEZPIECZNA ŚWIETLICA, SZKOŁA I ULICA

 

„Bezpieczna świetlica” – pogadanka; wspólne ustalenie zasad obowiązujących w trakcie zajęć. Tworzenie listy cech Wzorowego Świetliczka – regulamin całorocznego  konkursu.

Zasady w naszej świetlicy – plakat.

Swobodne wypowiedzi  na temat codziennego docierania do szkoły.

Pierwsze kroki na drodze –  gra dydaktyczna, quiz, łamigłówki, kolorowanki.

Zabawy tematyczne: „Ruch uliczny”.

Zabawy ruchowe: „Woda-ląd”, „Pierwszy dzwonek”

Zabawy integracyjne: „Złap moje imię..”

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

Dzień Kropki – zajęcia okolicznościowe.

 

18.09

    –

22.09

 

3. DBAMY O NASZE OTOCZENIE

 

Zapoznanie z wierszem M. Brykczyńskiego – „Śmieciolandia”

Dlaczego ludzie śmiecą? Po co jest akcja Sprzątanie Świata? – rozmowa kierowana.

Porządki robię na ziemskim globie –łamigłowki tematyczne.

Ramka z papierowi kliny – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Mokre w mokrym” poznanie techniki plastycznej w ramach realizacji projektu Kreatywne Prace Plastyczne.

Zabawy integracyjne: „Dziwne kroki”.

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

 

24.09

    –

28.09

 

4. KIEDY WRZEŚEŃ, TO JUŻ JESIEŃ, WTEDY JABŁEK PEŁNA KIESZEŃ

 

Zapoznanie z przysłowiem, wyjaśnienie jego znaczenia.

„Co nam jesień w koszu niesie” – jesienne dary w naszym domu.

Ulubione potrawy z owocami – rozmowa kierowana.

Sekretne życie grzybów – wykonanie pracy plastycznej. Oglądanie atlasu grzybów. Poznanie wybranych grzybów jadalnych i trujących.

Pierwsze oznaki jesieni- burza mózgów.  Czy jesień da się lubić? – rozmowa kierowana.

Krzyżówki, rebusy o tematyce jesiennej.

Spacer wokół szkoły – obserwacje przyrodnicze, szukanie zwiastunów jesieni.

Zabawy ruchowe: „Slalom z jabłkiem”,

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

28.09 Dzień Jabłka – zajęcia okolicznościowe.

 

 

PAŹDZIERNIK
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
02.10

    –

06.10

 

1. ZWIERZĘTA WOKÓŁ             NAS

 

„Co to znaczy – być odpowiedzialnym opiekunem?” – pogadanka.

Jak możemy pomóc bezdomnym zwierzętom – burza mózgów.

Weterynarz – ciekawy zawód? – rozmowa kierowana.

Ciekawostki o zwierzętach – zajęcia czytelnicze; przeglądanie albumów o zwierzętach, filmiki przyrodnicze.

„Zwierzaki z papierowych talerzyków i rolek, płyt CD” – techniczne.

„Nauka rysowania wybranych  zwierząt” – zajęcia plastyczne.

„Jakie to zwierzę?” – kalambury, zagadki, rebusy.

„A ja mam psa” – słuchanie piosenek tematycznych.

Zabawy ruchowe: „Muchy latają”, „Wycieczka do ZOO”

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

04.10 Dzień Zwierząt

 

09.10

    –

13.10

 

2. MOJA SZKOŁA/

    DZIEŃ PATRONA

 

 

Wiedzieć więcej o… kredzie, piórze – czytanie ciekawostek

Kto pracuje w szkole i jaka rolę pełni – burza mózgów.

„Patron naszej szkoły – Wojsko Polskie” – zajęcia wychowawcze.

„Militaria” – kolorowanki tematyczne.

„Laurka dla pani/pana”, „Mądra sówka” – zajęcia plastyczne.

Zabawa integracyjna: „Nauczyciel ściera tablicę”,

Zabawy ruchowe: „Samoloty”, „Tor przeszkód”

Dzień Gier Planszowych – zajęcia okolicznościowe.

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

13.10 Dzień Patrona

 

16.10

    –

20.10

 

3. JESIENNY LIST

 

 

 

Sposoby przesyłania wiadomości – rozmowa kierowana.

Zawód listonosza , pracownika poczty – pogadanka.

„Poczta” – zabawa tematyczna.

Projekt znaczka pocztowego – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Podaj paczkę” – zabawa w kręgu.

„Kolekcjoner znaczków ”  – oglądanie kolekcji.

Zbieranie jesiennych skarbów – spacer.

Jesienna lista przebojów – zabawy muzyczno-ruchowe.

Kwadransik z książka – zajęcia czytelnicze.

 

23.10

    –

27.10

 

4. DRZEWA W JESIENNEJ SZACIE

 

 

Dlaczego liście zmieniają kolor? – zajęcia rozwijające. Oglądanie liści przyniesionych przez dzieci.

Jesień w poezji, muzyce, fotografii – czytanie wierszy, słuchanie piosenek, oglądanie zdjęć.

Oglądanie ilustracji wybranych drzew w leksykonach i atlasach przyrodniczych.

Rola drzew w życiu ludzi i zwierząt – pogadanka.

„Świetlicowy dendrolog” – konkurs na najlepszego znawcę drzew.

„Jesienne drzewo” – zajęcia plastyczno-techniczne z wykorzystaniem zasuszonych liści.

Zabawy ruchowe: „Kasztanowa koszykówka”, „Dmuchanie liścia”

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

25.10 Dzień Kundelka – zajęcia okolicznościowe.

 

30.10

03.11

 

 

5. ZIARKO DO ZIARNKA, A ZBIERZE SIĘ MIARKA

 

 

 

 

 

2-3 .11 – dni wolne od zajęć dydaktycznych

Dzień Oszczędzania – zajęcia okolicznościowe.

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Zapoznanie z różnymi hasłami dotyczącymi sfery pieniądza na podstawie książki G. Kasdepke  -”Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela. 50 opowiastek z ekonomia w tle”.

Skarbonka – zajęcia techniczne.

Wyjaśnienie symboliki  Wszystkich Świętych i Zaduszek – zajęcia wychowawcze.

31.10 Dzień Oszczędzania

 

 

LISTOPAD
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
05.11

    –

09.11

 

1. KŁAMSTWO MA KRÓTKIE NOGI

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Pinokio – zapoznanie z historią dotyczącą drewnianej kukiełki.

Prawda czy fałsz – quiz wiedzy.

Kukiełka Pinokia – zajęcia plastyczno-technniczne.

„Co to za baśń?” – zagadki, łamigłówki, rebusy tematyczne.

Zabawy z bohaterami wybranych baśni.

„Bajkowe love” – gra planszowa.

Zabawy ruchowe:  „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”

„Bajka z jajka” – słuchanie piosenek tematycznych

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

Święto Niepodległości –  prezentacja, łamigłówki tematyczne.

5.11.  Dzień Postaci z Bajki – zajęcia okolicznościowe.

 

13.11

    –

17.11

 

2. WYBIERAĆ SIĘ JAK SÓJKA ZA MORZE/

JESIENNE MIGRACJE

 

 

Kim był Jan Brzechwa  i gdzie wybrała się sójka z jego wiersza?

Zapoznanie z wybranymi wierszami pisarza.

„Sójka” – zajęcia techniczne.

Dlaczego niektóre ptaki odlatują na zimę? – rozmowa kierowana.

Oglądanie zdjęć migrujących pataków; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych.

Co to za ptak? – łamigłówki tematyczne.

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

17.11 Dzień Czarnego Kota

 

20.11

    –

24.11

 

3. PRAWA DZIECKA/

JESIENNA SZARUGA

 

 

„O prawach dziecka”  – zapoznanie z wierszem M. Brykczyńskiego.

„Prawa ucznia” – rozmowa kierowana.

„Twórcze imiona” – interpretacja własnego imienia.

„Moje imię” – czytanie ciekawostek wyjaśniających znaczenie imion.

„Trafieni imionami”, „Kropka – kreska” – zabawa integracyjna.

Obserwacja zmian w przyrodzie w drugiej części jesieni.

„Jesienne inspiracje”, „Krople deszczu” –  zajęcia plastyczne.

„Rzuty do parasola”, „Deszczowa piłka”, „Król kałuż”

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

20.11. Dzień Praw Dziecka

 

27.11

    –

01.12

 

4. NA ŚWIĘTEGO ANDRZEJA, DZIEWKOM  Z WRÓZBY NADZIEJA

 

 

Andrzejki i Katarzynki – zapoznanie z tradycją.

Wieczór andrzejkowych wróżb w świetlicy. Przygotowanie dekoracji i rekwizytów.

Nocne obrazy – zajęcia plastyczne.

Kolorowy taniec – zabawy ruchowe.

„Jesienne lampiony” – zajęcia techniczne.

„Odgadnij zasadę”, „Nazwij sześć” – zabawy integracyjne.

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

 

 

GRUDZIEŃ
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
04.12

    –

08.12

 

1.GRUDNIOWE TRADYCJE – BARBÓRKA, MIKOŁAJKI

 

 

 

 

Barbórka – przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pracy górnika.

Znaczenie węgla i jego pochodzenie – zajęcia rozwijające.

„Górnik w pracy”, „Anielskie dekoracje”, „Święty Mikołaj ” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Święty Mikołaj – czytanie wierszy, opowiadań, ciekawostek.

Jedno skrzydło Hamida Habibi – zapozna nie z treścią bajki, ilustracja tekstu.

„Trzy małe aniołki” – słuchanie i wspólne śpiewanie piosenki.

Kim jest Wolontariusz? – pogadanka.

Jak możemy sprawiać  radość innym? – dyskusja na temat materialnych i niematerialnych form pomocy drugiemu człowiekowi.

Łamigłówki, krzyżówki, rebusy tematyczne.

Zabawy: „Kogo brakuje” ,Worek Świętego Mikołaja”.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

5.12 Dzień Wolontariusza – zajęcia okolicznościowe

6.12 Dzień Anioła

11.12

    –

15.12

 

2. TAK KRAWIEC KRAJE, JAK MU MATERIAŁ STAJE

Wyjaśnienie treści przysłowia. Wprowadzenie w świat tkanin. Przyszywanie guzika – zajęcia techniczne.

„Świąteczne Drzewko” – przypomnienie historii tradycji ubierania choinki; czytanie wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej. Świerk, jodła, sosna – rozpoznawanie drzew iglastych.

Ozdoby choinkowe dawniej i dziś – rozmowa kierowana.

Ozdoby/zabawki z recyklingu – zajęcia techniczne.

Tangram – działanie matematyczno-logiczne.

Słuchanie piosenek o tematyce świątecznej.

„Świąteczna pocztówka”  – zajęcia techniczne z wykorzystaniem guzików, przygotowanie kartek dla zaprzyjaźnionych świetlic.

Rebusy, krzyżówki, łamigłówki o tematyce świątecznej.

Zabawy: „Guzikowe bingo/pchełki”, „Tor przeszkód dla guzika”.

Oglądanie bajek o tematyce świątecznej.

Kwadransik z książką – zajęcia czytelnicze.

12.12 Dzień Guzika – zajęcia okolicznościowe.

 

18.12

    –

22.12

 

3. GDY PIERWSZA GWIAZDKA… – CO KRAJ TO OBYCZAJ

 

 

 

Tradycje Bożonarodzeniowe w różnych krajach – wyszukiwanie informacji, ciekawostek.; prezentacja multimedialna.

„Przy wigilijnym stole” – pogadanka na temat świątecznej atmosfery, czasu życzliwości, miłości, przebaczenia; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych.

Wigilijne menu w moim domu – rozmowa kierowana; znaczenie poszczególnych potraw, przeglądanie książek kucharskich.

Jak przyozdobić stół na święta? – burza mózgów; oglądanie zdjęć, zajęcia techniczne.

Zabawy: „Slalom z szyszką”

Poznanie historii powstania kolędy „Cicha noc”.

Świetlicowa wigilijna – wspólne kolędowanie, składanie życzeń.

Bezpieczne święta i Nowy Rok – pogadanka.

Oglądanie filmów o tematyce świątecznej

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

STYCZEŃ
Data Temat tygodnia. Sposoby realizacji
02.01.

 2024

    –

 05.01

 

1. KTO SIĘ W MAJU URODZI, DOBRZE MU SIĘ POWODZI

Dwanaście miesięcy, czyli nowinki z życia kalendarza – przysłowia o miesiącach i porach roku, ciekawe święta.

Stworzenie kalendarza świetlicowego z ważnymi datami, dniami urodzin, ciekawymi świętami.

Nowy Rok. Sylwester – dzielenie się wrażeniami z minionych dni.

„Jak się miesiące sprzeczały” – słuchanie bajki M. Kwietniewskiej.

Noworoczne plany i marzenia – rozmowa kierowana, tworzenie listy. Otwieranie świetlicowej kapsuły czasu – weryfikacja naszych zeszłorocznych postanowień.

Przysłowia i porzekadła o Nowym Roku.

Krzyżówki, zagadki, rebusy tematyczne.

Ciekawostki o kalendarzu – zajęcia rozwijające.

„Urodziny”, „Miesiące” – zabawy z chustą animacyjną.

„Skoki z miejsca” – konkurs sprawnościowy.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

08.01

    –

12.01

 

2. ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

„Głodna sikorka”  – zapoznanie z tematyka wiersza. Dokarmianie zwierząt zimą – rozmowa kierowana; zakładamy ptasią stołówkę.

Przeglądanie atlasu ptaków – czytanie ciekawostek na temat ptaków zimujących w Polsce, oglądanie ilustracji.

Jak zimują ptaki, ssaki, owady – zajęcia rozwijające.

Zagadki, krzyżówki, rebusy tematyczne., „Karmnik” , „Zimowy krajobraz”– zajęcia plastyczno-techniczne.

Karmnik – dyktando graficzne.

Zabawy integracyjne: „Ciepło-zimno”, „Kogo brakuje”, „Otrząsanie-rozmrażanie”

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

15.01

    –

19.01

 

3. GDYBY BABCIA MIAŁA WĄSY, TO BY BYŁA DZIADKIEM

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Co by było gdyby latały zające? A gdyby dinozaury znów chodziły po łące? I gdyby z nieba spadały słodycze?… kreatywne zabawy w „plastyczne gdybanie” – galeria prac.

„Moja Babcia/Dziadek jest…, lubi… – rundka niedokończonych zdań.

„Czacza dla Babci i Dziadka”, „Uwierz w siebie” Lil   i Plaf – słuchanie piosenek tematycznych.

„Upominek dla babci/dziadka”, „Śnieżynki 3d” – zajęcia techniczne.

 – zajęcia plastyczne

Zabawy ruchowe: „Rzuty śnieżkami”, „Chodzenie po śladach”.

„O małym, szarym słowiczku – projekcja filmu (You Tube)

„Skąd się bierze śnieg?”,  „Krainy wiecznych śniegów” – zajęcia rozwijające.

Ciekawostki o śniegu – prezentacja.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

14.01 Dzień Osób Nieśmiałych

17.01 Dzień Wszystkich Fajnych, Dzień Śniegu

18.01 Dzień Kubusia Puchatka

19.01 Dzień Popcornu

 

22.01

26.01

 

4. KOLOROWY KARNAWAŁ/  ZIMOWY CZAS

 

 

 

„Nic ci nie zrobi zima” D. Rozwens – czytanie wierszy, opowiadań  tematycznych.

Karnawał w różnych częściach świata – prezentacja multimedialna, praca z mapą

Projektowanie strojów karnawałowych, pokaz mody karnawałowej.

„Maska karnawałowa”, „Wesołe bałwanki”,  „Zamek Królowej Śniegu”– zajęcia plastyczno-techniczne.

Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne.

„Zima lubi dzieci”, „Ulepimy dziś bałwana” – słuchanie i śpiewanie piosenek tematycznych.

Zimowe eksperymenty w świetlicy..

Zabawy muzyczno-ruchowe: „Wolne krzesło”, „Taniec z balonem”, „Wędrujące hula-hop”

Zabawy taneczne z wstążką do muzyki dyskotekowej

„Mój pomysł na ferie” – giełda świetlicowych pomysłów na ciekawe ferie.

„Bezpieczne ferie” – pogadanka.

 

29.01 –

02.02

5. FERIE ZIMOWE  

 

 

LUTY
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
05.02

    –

09.02

 

1. FERIE ZIMOWE

 

 
12.02

    –

16.02

 

2. PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJEMY W BIEDZIE

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Co to znaczy być przyjacielem? Jak być dobrym przyjacielem? Jak zachowują się przyjaciele? – rozmowa kierowana.

Wielkie bajkowe przyjaźnie – wykonanie ilustracji przedstawiającej przyjaciół z wybranej bajki.

„Upominek dla przyjaciela”, „Kartka z serduszkiem” – zajęcia techniczne.

Kim był św. Walenty – przybliżenie tradycji walentynek i ich patrona.

Świetlicowa poczta Walentynowa.

„Nić przyjaźni” , „Lustrzane odbicia” – zabawy integracyjne.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

19.02

    –

23.02

 

3. AKSAMITY I ATŁASY NIE DODAJĄ OKRASY

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Savoir-vivre każdego dnia.

Kto to jest człowiek kulturalny? – rozmowa kierowana.

„Bon czy ton” G. Kasdepke – czytanie opowiadań tematycznych. „Dobre maniery” J. Krzyżanek – słuchowisko.

Jak należy zachowywać się, w kinie, teatrze, na zakupach, w szkole, autobusie – pogadanka, odgrywanie scenek dramowych.

Ułożenie krzyżówki zawierającej hasła: uśmiech, życzliwość, punktualność, uprzejmość, dyskrecja, grzeczność, lojalność.

„Etykieta stołowa” –  prezentacja.

„Kieszonka na sztućce” – dekoracja stoły, nauka składania serwetek

Projekty modowe – kolaże z różnych dostępnych materiałów.

„Kropka do kropki” – tematyczne dyktando graficzne.

„Ludzie do ludzi” – zabawy ruchowe.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

26.02

    –

01.03

 

4.LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ/ W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

 

 

Wyjaśnienie treści przysłów.

Dlaczego trzeba dbać o zdrowie? Jak być silnym i zdrowym – rozmowa kierowana.. Omówienie piramidy żywieniowej z M. Strzałkowską.

Przepisy na sałatki, surówki, koktajle – wyszukiwanie informacji w Internecie.

Przepisy na zdrowie – zapoznanie z apteczką praprzodków (czosnek, zioła, syrop z cebuli, okłady z kapusty).

„Przepisownik dla Mamy” – zajęcia plastyczno-techniczne.

A co to błonnik? Co to są witaminy? Czemu szpinak krzywi miny? Czy smaczna ta ryba? Ile cukru w Coca-coli? Czemu szkodzi nadmiar soli?

Owocowe szaszłyki, warzywne przekąski – zajęcia kulinarne.

Krzyżówki, łamigłówki, rebusy tematyczne.

„Piramida żywieniowa”  – zajęcia plastyczno-techniczne.

Zabawy integracyjne: „Zaśnij, obudź się”, „Wewnętrzny zegar”

Zabawy ruchowe:  „Sałatka owocowa”.

„Ćwiczymy ze Świeżakami”  – zabawy muzyczno-ruchowe.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

26.02 – Dzień Dinozaura

 

 

MARZEC
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
04.03

    –

08.03

 

1. PO BURZY ZAWSZE WYCHODZI SŁOŃCE/

STOP DLA AGRESJI

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Zapoznanie z różnymi zjawiskami atmosferycznymi.

Eksperymentowanie z wodą i światłem.

„Pod parasolem” – zajęcia plastyczne.

„Asertywność – zapoznanie z pojęciem; czytanie opowiadania edukacyjnego.

Co to są emocje? Złość i inne trudne uczucia.  – zajęcia wychowawcze; czytanie opowiadań edukacyjnych.

Poradnik wyładowania złości – burza mózgów.

„Co mówi moja twarz?”, „Jak pokojowo rozwiązywać konflikty”  – zabawy dramowe.

„Wiosenne kwiaty”, „Mandale” – zajęcia plastyczno – techniczne.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

„Papierowa wojna” – zabawy .

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

11.03

    –

15.03

 

2. TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Matematyka – królowa nauk.

Łamigłówki matematyczne.

Wykonanie abstrakcji geometrycznych techniką dowolną.

Zabawy z symetrią z wykorzystaniem klocków.

„Z figur geometrycznych wyczarowane” – zajęcia plastyczne.

„Trójkątna bajka” – zapoznanie z wierszem Danuty Wawiłow.

Krzyżówki, wykreślanki – łamigłówki tematyczne.

„Liczbowe bum” – zabawa ruchowa.

„Magiczna liczba 7” – zabawy z piosenką.

Kwadransik z książką cykl czytelniczy.

12.03 Dzień Matematyki

14.03 Dzień Liczby Pi

18.03

    –

22.03

 

3. JEDNA JASKÓŁKA WIOSNY NIE CZYNI

 

 

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

„Wiosenne porządki”, „Ptasie plotki” – czytanie wierszy Jana Brzechwy.

Skrzydalci przyjaciele, którzy wracają do nas wiosną – zapoznanie z sylwetkami ptaków.

Ptasia galeria – zajęcia plastyczno-techniczne.

Stworzenie gry „Zatapiamy słowa” zawierającej nazwy ptaków.

Spacer wokół szkoły w poszukiwaniu oznak wiosny.

Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów – zajęcia rozwijające.

„Śpiew skowronka” – słuchanie odgłosów ptaków; wyszukiwanie informacji na ich temat w atlasach, Internecie.

Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne.

„Wiosenne porządki”, „Znajdź mnie w trawie”  – zabawy ruchowe.

Wykonanie elementów wiosennej dekoracji sali świetlicowej.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

22.03 Dzień Lasu – zajęcia okolicznościowe.

 

25.03

    –

27.03

 

 

 

 

 

 

28.03

    –

02.04

 

 

4.WIELKANOCNE TRADYCJE

 

 

 

 

 

 

 

 

WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA

Święconka, śmigus-dyngus, pisanki – pogadanka na temat kultywowania tradycji w naszych domach na podstawie czytanych wierszy i opowiadań.

„Pisanki, kraszanki” – prezentacja, poznanie sposobów zdobienia świątecznych jaj.

„Sposób na Zajączka”, „Kartka z jajem” – zajęcia plastyczno- techniczne.

„Slalom z jajkiem” –  zabawy ruchowe.

„Zajęcze poszukiwania” – łamigłówka obrazkowa na spostrzegawczość.

„Świąteczne smakołyki”, „Kraszankowo” – krzyżówki tematyczne z hasłem.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

 

KWIECIEŃ
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
03.04

    –

05.04

 

1. ĆWICZENIE CZYNI MISTRZA

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Znaczenie ruchu w życiu człowieka – rozmowa kierowana.

Sylwetki wybranych polskich i zagranicznych sportowców.

Dyscypliny sportowe – krzyżówki, rebusy, zagadki.

Świetlicowa Olimpiada – turniej gier zręcznościowych.

Oglądanie teledysku do piosenki „Kolorowy Świat”

Jak powstaje tęcza? – prezentacja.

„Widzę coś w kolorze…” – zabawa.

Jak wpływają na nas kolory – rozmowa kierowana.

Kwadransik z książką cykl czytelniczy.

03.04 Dzień Tęczy

6.04 Dzień Sportu

 

08.04

    –

12.04

 

2. KTO CZYTA, NIE BŁADZI

 

 

Twórcy literatury dziecięcej – prezentacja; czytanie fragmentów wybranych utworów.

„Zapach czekolady”, „Pan Sikorek” – czytanie wierszy D. Wawiłow.

Jak dbać o książki? – pogadanka.

Dlaczego warto czytać? – plakat. Ulubione książki nasze i naszych rodziców – zajęcia wychowawcze.

Od karteczki do książeczki –  prezentacja o tym, jak powstaje książka.

Krzyżówki, zagadki, łamigłówki tematyczne.

„Niezwykła zakładka”, „Okładka do ulubionej książki ” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„W księgarni” , „ Podaj książkę”,  – zabawy ruchowe.

Porządkowanie świetlicowej biblioteczki.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

10.04 Dzień Rodzeństwa

12.04 Dzień Czekolady – zajęcia okolicznościowe

 

15.04

19.04

 

3. ZNAĆ KOTA PO PAZURACH/

MOJE MIASTO

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Zapoznanie z przygodami „Detektywa Pozytywki” Grzegorza Kazdepke.

Zawód detektyw – rozmowa kierowana.

Świetlicowe biuro detektywistyczne – zabawa fabularyzowana.

„Pod lupą” – zajęcia plastyczne; interpretacja dowolna.

Zabytki naszego miasta. Herb miasta – oglądanie zdjęć, kolorowanki tematyczna.

Spor w naszym mieście – kalambury.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

17.04 Dzień Kostki Rubika

 

22.04

    –

26.04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29.04

   –

03. 05

 

4. PLANETA ZIEMIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DNI WOLNE OD ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

Jak mogę pomóc Ziemi?  – rozmowa kierowana.

Przypomnienie podstawowych zasad sortowania śmieci – prezentacja multimedialna, kolorowanki, krzyżówki tematyczne. Czy Twój do jest ekologiczny – quiz.

Ciekawostki dotyczące Ziemi jako planety. Podróż z atlasem po kontynentach – zajęcia rozwijające.

Krzyżówki, rebusy, wykreślani, kolorowanki tematyczne.

Gatunki roślin i zwierząt pod ochroną – prezentacja

Słuchanie piosenek związanych z ekologią. Przygotowanie gazetki okolicznościowej.

Cuda z makulatury – czyli coś z niczego – zabawy plastyczne.

 „Odgadnij zasadę” – zabawy ruchowe.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

 

22.04 Dzień Ziemi

24.04 Dzień Śniadania

 

MAJ
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
06.05

    –

10.05

 

1. BYĆ W RZYMIE I PAPIEŻA NIE WIDZIEĆ

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

Europa na mapie świata – wyszukiwanie państw, rzek, jezior, gór.

Tydzień w Europie – wybrane kraje i ich zabytki.

W co bawią się europejskie dzieci – wyszukiwanie informacji; testowanie zabaw.

Krzyżówka z hasłem – „W Europie na urlopie” (zabytki i kraje , w których się znajdują).

Państwa i stolice – quiz.

Wiedzieć więcej o Hiszpanii, Czechach, Włoszech – zajęcia rozwijające.

Podróże po Europie – gra dydaktyczna.

„Zabytki europejskie” – plakat; technika fotomontaż.

Kwadransik z książką- cykl czytelniczy.

 

13.05

    –

17.05

 

2.  JA I MOJA RODZINA/

JAKA MARCHEW TAKA NAĆ

 

 

Jak dobrze mieć bliskich – opowiadanie edukacyjne A. Onichimowskiej o szczęściu.

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Czy faktycznie sprawdza się powiedzenie „Jaka matka ,taka córka”; „jaki ojciec, taki syn”?

Oglądanie zdjęć rodzinnych przyniesionych przez dzieci.

Rodzina bliższa i dalsza  – wyjaśnianie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratanica itp.

Jak mogę pomóc mamie i tacie – burza mózgów.

Co zawdzięczam rodzicom? Rozmowa kierowana; czytanie wierszy, opowiadań tematycznych.

„Ja i moja rodzina”, „Laurka dla mamy”, „Drzewo genealogiczne” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Klan Kowalskich”, „Mamo, mamo ile…” – zabawy ruchowe.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

15.05 Dzień Rodzin

 

20.05

    –

24.05

 

3. MORSKIE OPOWIEŚCI

Morza i oceany – praca z mapą.

Morskie stworzenia – prezentacja; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych.

Tajemniczy świat Posejdona – zajęcia rozwijające.

Bursztyn -złoto Bałtyku – zajęcia rozwijające.

„Podwodny świat”, „Statek”, „Pszczoła” – zajęcia plastyczno- techniczne.

„Statek na morzu”,  „Rekin”, „Sztorm” – zabawy ruchowe z chustą animacyjną.

Szumi morze, szumi – słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Wiedzieć więcej… pszczołach – czytanie ciekawostek.

„Pszczoły” – projekcja filmu.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

20.05. Dzień Pszczoły, Dzień Morza

 

27.05

    –

29.05

 

 

 

 

31.05

 

4. PRECZ Z NAŁOGAMI

 

 

 

 

 

Dzień wolny od zajęć dydaktycznych

Różne rodzaje uzależnień (używki, gry komputerowe,, telefon, telewizja, zakupy) – rozmowa kierowana.

Skutki palenia papierosów – pogadanka

„Barwne motyle” – zajęcia plastyczne.

„Piłka parzy”, „Muchy latają” – zabawy ruchowe.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

31.05 Dzień bociana Białego, Dzień bez Tytoniu

 

CZERWIEC
Data Temat tygodnia Sposoby realizacji
03.06

    –

07.06

 

1. CZUĆ SIĘ JAK RYBA W WODZIE

 

Wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

„Moje pasje i zainteresowania” – swobodne wypowiedzi dzieci, ilustracja plastyczna.

Każdy jest w czymś mistrzem – Świetlicowy Mam Talent.

„Dzieci świata” – rozmowa kierowana na temat różnych narodowości – podobieństwa i różnice, dostęp do nauki, warunki życia; prezentacja.

Obchody Dnia Dziecka w różnych krajach – czytanie ciekawostek.

„Wszystkie dzieci nasze są”, „Kolorowe dzieci”– pląsy przy muzyce.

 „Kogo brakuje” – zabawy z chustą animacyjną.

Kwadransik z książką – cykl czytelniczy.

03.06 Światowy Dzień Roweru – zajęcia okolicznościowe.

 

10.06

     –

14.06

 

2. LATO TUŻ, TUŻ

 

 

 

 

„Nadchodzi lato” – rozmowa kierowana na temat zmian w przyrodzie, charakterystyka pory roku.

Lubię lato…. – zabawa w dokończ zdanie.

„Zagadki kołem się toczą” – zabawa drużynowa.

„Lato z Radiem”… – słuchanie ulubionych wykonawców.

Wiedzieć więcej … lodach – zajęcia rozwijające.

Kredą rysowane – zabawy plastyczne na świeżym powietrzu.

„Dzień i noc”, „Buty siedmiomilowe” – zabawy ruchowe.

Kwadransik z książka – cykl czytelniczy.

 

17.06

    –

21.06

 

3. DZIEŃ DOBRY WAKACJE!

 

„Bezpieczne wakacje” – pogadanka, krzyżówki, łamigłówki, kolorowanki tematyczne.

Przypomnienie numerów alarmowych.

Sposób na wakacje – burza mózgów; pomysły na czas wolny.

Najpiękniejsze miejsca w Polsce – przeglądanie albumów.

„Wakacje moich marzeń” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Woda-ląd”, „ Skoczny alfabet” – zabawy ruchowe.

Rok w świetlicy – podsumowanie, nasze refleksje.

Wręczenie dyplomów  Wzorowego Świetliczka za całoroczną aktywność na zajęciach.