Plan pracy
Plan Pracy Biblioteki Szkolnej 2021/2022
ZADANIA | ŚRODKI i FORMY REALIZACJI | TERMIN |
I. Praca pedagogiczna z czytelnikiem | 1. Udostępnianie zbiorów: – aktualizacja kart czytelniczych i założenie kart uczniom klasy I oraz wprowadzenie tych danych do MOL-a celem wypożyczania zbiorów. – udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom oraz przekazanie książek nauczycielom języka polskiego i angielskiego. – wypożyczanie zbiorów, pomoc w wyborach czytelniczych. – zapoznanie z regulaminem biblioteki uczniów klasy I i pasowanie na czytelników. – prowadzenie statystyki czytelniczej semestralnej, rocznej i comiesięczne prezentowanie na gazetce najlepiej czytającej klasy. – wpisanie do Księgi Inwentarzowej Podręczników Rządowych tegorocznych podręczników dla klas 2, 5, 8 i rozdanie ich uczniom , oraz zebranie ich od uczniów w czerwcu. |
IXcały rok
styczeń cały rok VIII, IX |
2. Rozwijanie kultury czytelniczej: – prowadzenie indywidualnych rozmów czytelniczych na temat ciekawych, godnych przeczytania książek. – rozmowy o przeczytanych, ciekawych i godnych poleceniach książkach – rozwijanie zainteresowania literaturą popularnonaukową. – wyrabianie nawyku samodzielnego korzystania z księgozbioru podręcznego oraz samodzielnego wyszukiwania książek na dany temat. – indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. – pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych. – organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego; uaktualnianie napisów informacyjnych, plansz. – udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne. – pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. – pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat. – udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, podsuwanie uczniom utworów dostosowanych do ich dojrzałości umysłowej i emocjonalnej. – przeprowadzanie lekcji bibliotecznych. – uczenie poszanowania książek, czasopism i podręczników oraz poprawnego zachowania w bibliotece.- czytanie bajek w grupach przedszkolnych. |
cały rok | |
3. Inspirowanie czytelnictwa poprzez: . reklamowanie książek . udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych, . wystawki okolicznościowe i zakupionych nowości, – przeprowadzenie imprez i konkursów czytelniczych. – rozmowy i dyskusje o książkach z członkami Klubu Molika i polecanie przez nich książek do czytania * Ogłoszenie rankingu na najlepiej czytającą klasę i najlepszego czytelnika szkoły. *Z okazji „ Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych” zorganizowanie konkursów: dla kl.1 – 3 Projekt okładki ulubionej książki. dla kl. 4- 8 Konkurs na ilustrację, wypowiedź pisemną lub inną formę „Biblioteka moich marzeń” * Polecanie książek poprzez czytanie ich fragmentów uczniom poszczególnych klas przez nauczyciela – bibliotekarza. * Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki – Polecanie książek poprzez czytanie ich fragmentów uczniom poszczególnych klas przez nauczyciela – bibliotekarza. * Przeprowadzenie wywiadów z rodzicami i dziadkami o ich ulubionych książkach „ Co czytali moi rodzice i dziadkowie gdy mieli 12 lat” * Ogłoszenie najlepiej czytającej klasy i najlepszego czytelnika wręczenie jej dyplomu. |
cały rok
wrzesień październik kwiecień
czerwiec |
|
II Działalność informacyjna i promocja biblioteki | 1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych. 2. Piecza nad tablicą „ Biblioteka” 3. Dbanie o estetykę i wystrój biblioteki. 4. Promocja działań biblioteki na stronie internetowej szkoły w zakładce” Biblioteka” . |
cały rok |
III Współpraca ze Środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym |
1 Współpraca z Radą Pedagogiczną: – gromadzenie ( w miarę możliwości) materiałów przydatnych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. – pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela; gromadzenie materiałów metodycznych. – udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom. – współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych. – konsultacja przy zakupach do biblioteki. |
wrzesień – czerwiec |
2 Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców: – informowanie o czytelnictwie dzieci i popularyzowanie literatury pedagogicznej. |
wrzesień -czerwiec | |
IV Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe | 1. Doskonalenie warsztatu pracy. 2. Opracowywanie materiałów do lekcji bibliotecznych 3. Doskonalenie w zakresie technologii informatycznej 4. Udział w szkoleniowych radach pedagogicznych |
cały rok |
V. Prace organizacyjno-techniczne |
1.Planowanie i sprawozdawczość – opracowanie rocznego planu pracy biblioteki. – prowadzenie statystyki dziennej wypożyczeń ( 2 razy w tygodniu), półrocznej, rocznej. – opracowanie półrocznego i rocznego sprawozdania z czytelnictwa oraz pracy biblioteki. – prowadzenie dziennika bibliotecznego i dokumentacji. |
wrzesień
cały rok styczeń, czerwiec cały rok |
2. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów – uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych – zakup nowości zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów – uzupełnienie działu lektur – wzbogacenie księgozbioru o współczesną literaturę dziecięcą i młodzieżową oraz o literaturę dziecięcą w języku angielskim. – pozyskiwanie książek w ramach darów od sponsorów i uczniów szkoły . – zakup książek metodycznych dla nauczycieli zgodnie z zapotrzebowaniem. – selekcja zbiorów- inwentaryzacja ubytków. – konserwacja zbiorów – naprawa książek. – foliowanie zbiorów. – zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i podręczników (sprawdzenie ich stanu). – uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej. |
cały rok | |
3. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych -ewidencja- bieżące prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków. – opracowanie zbiorów – klasyfikowanie wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowanie książek także za pomocą MOL –a. |
cały rok |