Plan pracy
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2025/2026
WRZESIEŃ
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
01.09 – 05.09 |
WITAJ SZKOŁO
o zapoznanie z regulaminem świetlicy; o wspólne ustalenie kryteriów całorocznego konkursu na Wzorowego Świetliczka; o przypomnienie obyczajów i tradycji naszej świetlicy; o przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole i świetlicy; o integracja grupy; |
Powitanie nowych członków w świetlicy. Wzajemna prezentacja dzieci oraz wychowawców świetlicy. Zapoznanie dzieci z pomieszczeniem świetlicy.
Organizacja pracy w świetlicy, zapoznanie wychowanków z regulaminem i zasadami zachowania w świetlicy i szkole – zajęcia wychowawcze. Tworzenie listy cech Wzorowego Świetliczka – regulamin konkursu. Zajęcia plastyczne – „Moje wakacyjne wspomnienia’ Zabawy integracyjne: „Złap moje imię”, „Pajęczyna znajomości”
|
08.09
– 12.09 |
BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ
o przypomnienie najważniejszych zasad bezpiecznego poruszania się pieszego po drodze, o utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy w trakcie zajęć świetlicowych; przypomnienie numerów alarmowych
|
Po co nam zasady? – rozmowa kierowana.
Najważniejsze zasady w naszej świetlicy – pogadanka. Wymiana doświadczeń na temat codziennego docierania do szkoły. „Odblaskowy uczeń”– zajęcia plastyczne. Wędrówka po szkole – omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po budynku, wskazanie wyjść ewakuacyjnych. Pierwsze kroki na drodze – krzyżówka tematyczna, gra dydaktyczna, quiz. Quiz: Co zrobić, gdy? – sytuacje trudne. |
15.09
– 19.09 |
NASZE TALENTY
o wzajemne poznanie się, o rozwijanie kreatywności i wiary w swoje możliwości, o integracja grupy |
Dzień Kropki – zajęcia okolicznościowe.
Twister – zabawy ruchowe na macie. Kropka w kropkę – zabawa rozwijająca kreatywność. Kropkowy kolaż – zajęcia plastyczne. Co każdy z nas wnosi do grupy – rozmowa kierowana. „Interesować się” – czytanie opowiadania edukacyjnego A. Mikulskiej. Rozmowa na temat talentów, zainteresowań, hobby. Oto Ja – zajęcia plastyczne.
|
22.09
– 30.09 |
NADESZŁA JESIEŃ
o zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech jesieni; o kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie zdolności plastycznych; |
Co ciekawego dzieje się jesienią? – rozmowa kierowana.
Omówienie ubioru adekwatnego do jesiennej pogody. Krzyżówki, rebusy o tematyce jesiennej. Czytanie wierszy i opowiadań tematycznych. Spacer wokół szkoły, obserwacja przyrody. Zajęcia plastyczno-techniczne: „Dary jesieni” Dzień Jabłka – zajęcia okolicznościowe. Dzień Chłopaka – zajęcia okolicznościowe. |
PAŹDZIERNIK
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
01.10
– 03.10 |
ŚWIAT ZWIERZĄT
o kształtowanie postawy szacunku wobec zwierząt; o poznawanie zwierząt z różnych części świata; o uwrażliwianie na potrzeby zwierząt domowych i los zwierząt bezdomnych; |
Nasi czworonożni przyjaciele, jak opiekujemy się zwierzętami – pogadanka.
Ciekawostki o zwierzętach – zajęcia czytelnicze; przeglądanie albumów o zwierzętach. „Zwierzaki”– nauka rysowania krok po kroku. „Jakie to zwierze? – kalambury, zagadki, rebusy. Zabawy ruchowe: „Pająk i Muchy”. Sowa – zajęcia plastyczne. „Tajemnica zwierząt” – kwadransik z książką. |
06.10
– 10.10. |
DRZEWA W JESIENNEJ SZACIE
o rozróżnianie i nazywanie pospolitych drzew, krzewów ich nasion i liści; o wdrażanie do poszanowania przyrody;
|
Dzień Drzewa – zajęcia okolicznościowe.
Jakie drzewa znamy?, Co nam daje drzewo?, Budowa drzewa – zajęcia rozwijające. „Drzewa w jesiennej szacie” – zajęcia plastyczne. „Spacer po jesiennym parku” – interaktywne gry dydaktyczne. „Stemplowanie liściem – zajęcia plastyczne. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem darów jesieni. |
13.10
– 17.10 |
SZKOLNE ŚWIĘTA.
o wyrabianie pozytywnej postawy wobec szkoły oraz szacunku dla pracowników; o budowanie więzi, integracja grupy, o kreatywne wykorzystywanie darów jesieni; o kształtowanie postawy odkrywcy; |
„Patron naszej szkoły – Wojsko Polskie” – zajęcia wychowawcze.
„Zawód żołnierz” – rozmowa kierowana; łamigłówki, kolorowanki tematyczne. Szkoła marzeń – rozmowa kierowana. W Akademii Pana Kleksa – zajęcia rozwijające. Kim jest odkrywca? – zajęcia w ramach realizacji projektu. Galeria odkrywców i wynalazców – prezentacja; gazetka tematyczna. Wynalazki jutra – zabawy twórcze.
|
20.10
– 24.10 |
WYNALAZKI, KTÓRE ZMIENIŁY
ŚWIAT o rozwijanie ciekawości poznawczej, o wzmacnianie umiejętności o pracy zespołowej i wspólnego tworzenia o nauka korzystania z różnych źródeł informacji o rozwijanie kreatywności i wyobraźni |
Papier made in China – zapoznanie z historią powstania papieru.
Jak zrobić papier czerpany? – zajęcia rozwijające. Koło- wynalazek, który ruszył w świat. Tocząca się opowieść – zabawy integracyjne. Od Gutenberga do drukarki 3D – historia odkrycia druku. Drukarnia – zabawa tematyczna. |
27.10
– 31.10 |
JESIENNA ZADUMA
o wdrażanie do poszanowania polskiej tradycji Święta Zmarłych i Zaduszek; o uwrażliwianie na konieczność właściwego zachowania się na cmentarzu;
|
Wyjaśnienie symboliki Wszystkich Świętych i Zaduszek – zajęcia wychowawcze.
Jak czcimy pamięć o swoich bliskich, którzy już odeszli? – rozmowa kierowana, czytanie opowiadań tematycznych, rozwiązywanie łamigłówek. Chryzantemy – ciekawostki o kwiatach, zajęcia plastyczne. Kamienne posągi – zabawa ruchowa.
|
LISTOPAD
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
03.11
– 07.11 |
W BAŚNIOWEJ KRAINIE
o doskonalenie umiejętności wypowiadania się; o zapoznanie z morałami płynącymi z baśni; |
Dzień Postaci z Bajki – zajęcia okolicznościowe.
Jaka to bajka? Jaka to postać? – quiz obrazkowy. Czytanie fragmentów wybranych bajek. Baba Jaga patrzy – zabawa ruchowa. „Suknia dla Kopciuszka” – konkurs plastyczny. Puzzle z wybranych bajek – układanie na czas.
|
12.11
– 14.11 |
NASZA OJCZYZNA/ WIELCY PODRÓŻNICY
o kształtowanie postaw patriotycznych; o zapoznanie z pojęciami: ojczyzna, patriotyzm, stolica, naród, niepodległość; o zapoznanie z mapą Polski; o rozwijanie ciekawości poznawczej; o wzmacnianie umiejętności pracy zespołowej;
|
Legenda o powstaniu państwa polskiego – zajęcia czytelnicze.
Polska na mapie Europy – puzzle tematyczne. Najpiękniejsze miejsca w Polsce – rozmowa kierowana, oglądanie albumów. „Kotylion narodowy” – zajęcia plastyczne. Łamigłówki, krzyżówki, rebusy tematyczne. „Ortografia na wesoło” – ćwiczenia z RZ i Ż. Opływamy świat z F. Magellanem – tworzenie gry planszowej w ramach realizacji projektu. Statki Kolumba – makieta z materiałów recyklingowych.
|
17.11
– 21.11 |
TOLERANCJA WAŻNA SPRAWA
o uwrażliwianie na różnorodność wśród ludzi: wyglądu, poglądów, religii, zdolności; o kształtowanie postaw tolerancji i życzliwości wobec innych; o wyjaśnianie pojęć: tolerancja, dyskryminacja, przesądy; o poszerzanie wiadomości o czarnych kotach; |
Międzynarodowy dzień Tolerancji – zajęcia okolicznościowe.
Dzień Czarnego Kota – zajęcia okolicznościowe. Co to jest tolerancja? – rozmowa kierowana; oglądanie filmu edukacyjnego. Jesteśmy różni, ale tacy sami – czytanie opowiadań i bajek tematycznych. Kto ,tak jak ja ma… – zabawa integracyjna. „Brzydkie kaczątko” H.CH. Andersena – projekcja i analiza bajki. Czy czarny kot przynosi pecha? – dyskusja na temat wierzenia w przesądy. Jakie inne przesądy znamy? – burza mózgów.
|
24.11
– 28.11 |
NA JESIENNE SMUTKI -PLUSZOWY MIŚ I ANDRZEJKI
o wyrabianie umiejętności dbania o porządek oraz poszanowania własnych i cudzych rzeczy; o wdrażanie do aktywnego słuchania; o wzbogacanie wiedzy na temat różnych gatunków niedźwiedzi żyjących na świecie; o zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych, biesiad barbórkowych; o umacnianie więzi wewnątrz grupy;
|
Święto Pluszowego Misia – zajęcia okolicznościowe, prezentacja multimedialna.
Szanujemy rzeczy, którymi się bawimy – pogadanka. Ciekawostki o różnych gatunkach niedźwiedzi– zajęcia rozwijające. Mój ulubiony miś – prezentacja misi przyniesionych do świetlicy. „Sposób na misia”, „Misie znane z telewizji” – zajęcia plastyczno – techniczne; quiz obrazkowy. Tradycje i obrzędy andrzejkowe – filmik edukacyjny; czytanie ciekawostek. Krzyżówki, rebusy – łamigłówki tematyczne. Andrzejkowe wróżby – zabawy w przepowiadanie przyszłości.
|
GRUDZIEŃ
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
01.12
– 05.12 |
GRUDNIOWI IMIENNICY
o wzbogacenie informacji na temat wykorzystania węgla; o zapoznanie z historią św. Mikołaja z Miry; o zapoznanie z pojęciem wolontariusz; o uwrażliwienie na potrzeby innych; o kształtowanie umiejętności pracy w grupie; |
Do czego potrzebny nam węgiel? – zajęcia rozwijające.
Barbórka – przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pracy górnika. „Praca pod ziemią”, „Czako” – zajęcia plastyczno-techniczne. Święty Mikołaj – czytanie wierszy, opowiadań, ciekawostek; projekcja filmów i bajek. Jak możemy sprawić radość innym? – dyskusja na temat materialnych i niematerialnych form pomocy drugiemu człowiekowi. Łamigłówki, krzyżówki, rebusy, kolorowanki tematyczne. „Portret Mikołaja”, „Renifery”, „Elfy” – zajęcia plastyczno-techniczne. Chcę wiedzieć więcej o… reniferach – czytanie ciekawostek przyrodniczych. Zabawy: „Podaj paczkę”, „Worek Świętego Mikołaja”. Przygotowanie kartek świątecznych dla zaprzyjaźnionych świetlic. Międzynarodowy Dzień Wolontariusza – zajęcia okolicznościowe. |
08.12
– 12.12 |
FABRYKA OZDÓB ŚWIĄTECZNYCH
o kultywowanie tradycji ubierania choinki; o rozbudzanie radosnego nastroju; o wzbogacanie wiadomości na temat drzew iglastych; o kształtowanie nawyku dbałości o estetykę pracy; |
„Zielony Gość” – przypomnienie historii tradycji ubierania choinki; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych. Ubieranie świetlicowej choinki.
Ozdoby choinkowe dawniej i dziś – rozmowa kierowana. Jak produkuje się bombki? – film edukacyjny. Rebusy, krzyżówki, łamigłówki o tematyce świątecznej. Ozdoby choinkowe – zajęcia plastyczno-techniczne. Zabawy: „Łańcuch słowny”, „Świąteczne zakupy”.
|
15.12
– 19.12 |
BLASK BOŻEGO NARODZENIA
o kultywowanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia; o zwrócenie uwagi na różnorodność tradycji; o poznanie kulinarnych tradycji świątecznych; o kształtowanie szacunku dla tradycji |
„Blask świat” – pogadanka na temat świątecznej atmosfery, czasu życzliwości, miłości, przebaczenia; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych.
Potrawy wigilijne w moim domu – rozmowa kierowana; znaczenie poszczególnych potraw, przeglądanie książek kucharskich. Jak przyozdobić stół na święta – burza mózgów; oglądanie zdjęć, zajęcia techniczne. „Hej kolęda” – wspólne śpiewanie. Świetlicowa wigilijna – wspólne kolędowanie, składanie życzeń. Bezpieczne święta i Nowy Rok – pogadanka. |
STYCZEŃ
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
07.01
– 09.01 |
WITAMY NOWY ROK
o doskonalenie umiejętności wypowiadania się, o kształtowanie umiejętności posługiwania się kalendarzem; o doskonalenie znajomości nazw pór roku, miesięcy; |
Nowy Rok. Sylwester – dzielenie się wrażeniami z minionych dni.
„Dwunastu braci” – zapoznanie z wierszem J. Kirsta. Noworoczne plany i marzenia – rozmowa kierowana, tworzenie listy. Ciekawostki o kalendarzu – zajęcia rozwijające. „Urodziny”, „Miesiące” – zabawy z chustą animacyjną. „Skoki z miejsca” – konkurs sprawnościowy. „Śnieżynki” – zajęcia techniczne; przygotowanie zimowej dekoracji sali.
|
12.01
– 16.01 |
SPORTOWE DYSCYPLINY ZIMOWE
o kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego; o zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego; o wdrażanie do troski o własne bezpieczeństwo w czasie aktywności ruchowej; o wzbogacanie informacji na temat sportów uprawianych zimą; |
Ruch to zdrowie – wyjaśnienie znaczenia tego hasła.
Zimowe dyscypliny sportowe – kalambury; quiz obrazkowy. Prawidłowo ubieramy się zimą – rozmowa kierowana. Wykreślanki, krzyżówki, rebusy – łamigłówki tematyczne. „Łyżwy” – zajęcia plastyczno-techniczne. Rzuty śnieżkami do celu – zabawy ruchowe.
|
19.01
– 23.01 |
NAUKA WOKÓŁ NAS
o rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez odkrywanie zjawisk o kształtowanie postawy odkrywcy i badacza
|
Jak powstaje mydło? – filmik. Czy brud się boi mydła? – eksperyment.
Rzeźby z mydła – zajęcia techniczne. Co przyciąga magnes? – rozmowa kierowana, eksperymenty. Magnetyczne poszukiwania – zabawa. Skąd się bierze tęcza? – poznajemy zjawisko rozszczepiania światła. Tęcza światłem malowana – zabawy. Zabawy ruchowe do piosenki pt. „Tęcza”. Dzień Babci i Dziadka – zajęcia okolicznościowe. |
26.01
– 30.01 |
ZWIERZĘTA ZIMĄ
o uwrażliwianie na los zwierząt zimą, o wzbogacenie informacji na temat ptaków; o rozwijanie zdolności plastycznych; |
Ptaki zimujące w Polsce – prezentacja multimedialna.
Dokarmianie zwierząt zimą – rozmowa kierowana. Przeglądanie atlasu ptaków – czytanie ciekawostek, oglądanie ilustracji. Jak zimują ptaki, ssaki, owady – zajęcia rozwijające. Zagadki, krzyżówki, rebusy tematyczne. „Ptaki cudaki”, „Karmnik” – zajęcia plastyczno-techniczne. Słuchanie piosenek o tematyce zimowej. Karmnik – dyktando graficzne. Zabawy ruchowe na świeżym powietrz: „Chodzimy po śladach”, „Śnieżką do celu”. Zabawy integracyjne: „Ciepło-zimno”, „Kogo brakuje”. |
LUTY
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
02.02
– 06.02 |
1. WESOŁY KARNAWAŁ
o zapoznanie z tradycją organizowania zabaw karnawałowych dawniej i dziś; o rozbudzanie radosnego nastroju; o rozwijanie zdolności manualnych; |
Karnawał w różnych częściach świata – prezentacja multimedialna.
„Maska karnawałowa”, „Wesołe bałwanki”, „Tańczące księżniczki” – zajęcia plastyczno-techniczne. Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne. „Indiańskie imiona”, „Stonoga słów” – zabawy integracyjne. Zabawy muzyczno-ruchowe: „Wolne krzesło”, „Taniec na gazecie”, „Just dance” Zabawy taneczne z wstążką do muzyki dyskotekowej. |
09.02
– 13.02 |
2. KOCI ŚWIAT
o wzbogacenie informacji na temat kotów domowych i drapieżnych; o kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt domowych; o kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć; o doskonalenie umiejętności manualnych i twórczej wyobraźni; o wdrażanie do aktywnego słuchania; |
Rasy kotów – prezentacja, wyszukiwanie informacji w książkach tematycznych.
Dzikie koty poszczególnych kontynentów – praca z atlasem, czytanie ciekawostek. Mój kot jest… – opowieści wychowanków. Koci bieg z przeszkodami – zabawy ruchowe. „Nasze koty i ich psoty”, Kartka z serduszkiem” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Mruczek” zabawa integracyjna. „Słodkie serduszka” – zajęcia kulinarne. Walentynki – zajęcia okolicznościowe. |
16.02
– 27.02 |
3. FERIE ZIMOWE |
MARZEC
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
02.03
– 06.03 |
1. MIASTA POLSKI
NASZE MIASTO o wzbogacenie wiedzy na temat miast naszego kraju; o wzbogacenie wiedzy na temat naszego miasta Jastrzębia-Zdroju, o zapoznanie z pojęciem mała ojczyzna; o rozwijanie szacunku dla kobiet;
|
Ważniejsze miasta Polski, zabytki – praca z mapą, przeglądanie albumów – zajęcia rozwijające.
„Gdański port”, „Polskie miasta”, „Katowickie kopalnie” – zabawy dydaktyczne. Polska w legendach – poznanie wybranych legend. Jastrzębie-Zdrój – nasza mała ojczyzna – wyjaśnienie pojęcia, wyszukiwanie informacji w książkach i Internecie, oglądanie zdjęć, kolorowanki tematyczne. „Tulipany”, „Herb naszego miasta” – zajęcia plastyczno-techniczne. Nasze miasto dawniej i dziś – przeglądanie albumów; dostrzeganie zmian zachodzących w mieście. „Ludzie do ludzi”, – zabawy ruchowe. |
09.03
– 13.03 |
2. AGRESJI MÓWIMY NIE! ŻYJEMY W ZGODZIE
o kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji własnych i cudzych; o ukazanie alternatywnych form zachowań w sytuacjach trudnych; |
Co to są emocje? Złość i inne trudne uczucia. – zajęcia wychowawcze; czytanie opowiadań edukacyjnych.
Poradnik wyładowania złości – burza mózgów. „Co mówi moja twarz?”, „Jak pokojowo rozwiązywać konflikty” – zabawy dramowe. „Wściekłosze”, „Mandale” – zajęcia plastyczno – techniczne. Słuchanie muzyki relaksacyjnej. „Rzuty do celu”, „Pomniki”, „Papierowa wojna” – zabawy ruchowe.
|
16.03
– 20.03 |
3. WITAJ, WIOSNO!
o rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację przyrody; o rozpoznawanie oznak wiosny; o wyrażanie wrażliwości na piękno natury w twórczości plastycznej, słownej; o wdrażanie do wyrabiania nawyku oszczędzania wody;
|
Śledzenie zmian zachodzących w przyrodzie – spacer wokół szkoły w poszukiwaniu oznak wiosny.
Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów – zajęcia rozwijające. Wiosna w poezji – czytanie wierszy tematycznych. Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa i ich wartości odżywcze – zajęcia rozwijające. Wykonanie elementów wiosennej dekoracji sali świetlicowej. Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne. „Zwiastuny wiosny”, „Suknia pani Wiosny”, „Jaskółeczka” – zajęcia plastyczno-techniczne. Słuchanie piosenek o tematyce wiosennej. „Bocian i żaby”, Pająk i muchy” – zabawy ruchowe. Dzień Wody – zajęcia okolicznościowe
|
23.03
– 27.03 |
4. TAJEMNICE KOSMOSU
o poszerzanie wiedzy na temat kosmosu i Układu Słonecznego; o rozwijanie wyobraźni i kreatywności; o kształtowanie umiejętności współdziałania |
Gdzie ten Kosmos? – zajęcia rozwijające w ramach realizacji projektu.
„W Układzie Słonecznym…” – wspólne śpiewanie piosenki. Co widzimy w chmurach – zabawy rozwijające wyobraźnię. „O rety, wymyśliłem planety!” I. Rybak – czytanie wiersza. „Układ Słoneczny”, „Rakieta”, „Astronauta” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Słońce parzy”, „Spadające gwiazdy” – zabawy ruchowe.
|
KWIECIEŃ
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
30.03
– 01.04 |
1. WIELKANOCNE ABC
o wzbogacenie informacji na temat zwyczajów Świąt Wielkanocnych w Polsce i innych krajach europejskich; o kultywowanie tradycji; |
Święconka, śmigus-dyngus, pisanki – pogadanka na temat kultywowania tradycji w naszych domach na podstawie czytanych wierszy i opowiadań.
„Pisanki, kraszanki” – prezentacja, poznanie sposobów zdobienia świątecznych jaj. Co chciałbym dostać od zajączka? – łamigłówki tematyczne. „Baranki, zajączki, jajka malowane” – zajęcia plastyczno- techniczne. „Slalom z jajkiem” – zabawy ruchowe. |
08.04
– 10.04 |
2. SAVOIR VIVRE
o kształtowanie kultury zachowania i słowa; o kształtowanie postawy życzliwości w stosunku do innych ludzi; |
Dlaczego warto być kulturalnym? – rozmowa kierowana.
Czytanie i omawianie sytuacji z książki J. Krzyżanek Dobre maniery Cecylki Knedelek, czyli o tym, że wypada wiedzieć, co wypada. Jak należy zachowywać się, w kinie, teatrze, na zakupach, w szkole – zajęcia wychowawcze. „Wzorzysta serwetka”, „Wielkanocne ozdoby” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Szukaj koloru” – zabawy z chustą animacyjną.
|
13.04
– 17.04 |
2. ODKRYWAMY ŚWIAT ZMYSŁAMI
o rozwijanie ciekawości poznawczej; o utrwalanie wiedzy poprzez działania; o rozwijanie kreatywności; o wzmacnianie umiejętności pracy zespołowej; |
Mózg, czyli centrum dowodzenia ludzkiego organizmu – zajęcia rozwijające.
Nasze zmysły – film edukacyjny. Zgadnij co to? – zagadki dotykowe. Zgadnij, co czujesz? – quiz zapachowy. Złudzenia optyczne – ciekawostki. Znajdź 10 – zabawy na spostrzegawczość. Szkielet w ruchu, Mój mózg – zajęcia plastyczno-techniczne.
|
20.04
– 24.04 |
3. DBAMY O ZIEMIĘ
o wdrażanie treści przyrodniczych dotyczących wiosny i gatunków chronionych; o uwrażliwianie na piękno przyrody; o kształtowanie postawy troski o środowisko naturalne – zachęcanie do segregowania śmieci; o wskazywanie oryginalnych rozwiązań plastycznych;
|
Rośliny i zwierzęta chronione – zajęcia rozwijające; prezentacja.
Rola owadów w sadownictwie – rozmowa kierowana. Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne. Dlaczego ludzie śmiecą? – rozmowa kierowana. Przypomnienie podstawowych zasad sortowania śmieci – prezentacja multimedialna, kolorowanki, krzyżówki tematyczne. Słuchanie piosenek związanych z ekologią. „Kwitnący sad”, „Bociany”– zajęcia plastyczno-techniczne. „Motylem jestem” – zabawy muzyczno- ruchowe ze wstążkami. Dzień Ziemi – zajęcia okolicznościowe. |
27.04
– 30.04 |
4. JEDZIEMYNA MAJÓWKĘ
o upowszechnienie wiedzy na temat świat obchodzonych w maju; o kształtowanie postawy patriotycznej; o przypomnienie symboli narodowych; |
Wiersze opisujące święta majowe – zajęcia czytelnicze.
Krzyżówki, kolorowanki tematyczne. „Wiosenne krajobrazy” – zajęcia plastyczne. Symbole narodowe – zajęcia plastyczno-techniczne; prezentacja multimedialna. Wiedzieć wszystko o …fladze – czytanie ciekawostek.
|
MAJ
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
04.05
– 08.05 |
1. PRACA WARTOŚCIĄ – ZNACZENIE ZAWODÓW
o poszerzanie wiedzy na temat różnych zawodów; o uświadamianie roli zgodnej pracy zespołowej, o uświadamianie potrzeby własnego rozwoju; |
Zawodowcy – czytanie książki p. Baręsewicza.
Kim chciałbym zostać w przyszłości – kalambury; rozmowa kierowana. Zawody stare i nowe – rozmowa kierowana. W świecie zawodów – prezentacja multimedialna; łamigłówki tematyczne. Dzień Strażaka, Kominiarza, Piekarza – zajęcia okolicznościowe. Teczka tajemnic – nasze zadania do rozwiązania; realizacja projektu. |
11.05
– 15.05 |
2. PODRÓŻUJEMY PO EUROPIE
o poszerzenie wiadomości o kontynencie europejskim; o doskonalenie umiejętności korzystania z mapy i globusa; o poznanie wybranych krajów Unii Europejskiej;
|
Europa na mapie świata – wyszukiwanie państw, rzek, jezior, gór.
Wiedzieć więcej o UE – prezentacja multimedialna. W co bawią się europejskie dzieci – wyszukiwanie informacji; testowanie zabaw. Państwa i stolice – quiz. Wiedzieć więcej o wybranych krajach europejskich – zajęcia rozwijające. Podróże po Europie – gra dydaktyczna. „Tancerka flamenco”, – zajęcia plastyczno-techniczne. „Kolanko”, „Kolory” – zabawy ruchowe z piłką. |
18.05
– 22.05 |
3. ŚWIAT MORZ I OCEANÓW
o pogłębienie wiedzy na temat zwierząt morskich; o poznanie mitycznego władcy mórz i oceanów; o poznanie legendy o pochodzeniu bursztynu;
|
Morza i oceany – praca z mapą.
Morskie stworzenia – prezentacja; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych. Tajemniczy świat Posejdona – zajęcia rozwijające. Bursztyn -złoto Bałtyku – zajęcia rozwijające. „Morskie klimaty”, „Ośmiornica”, „Moja rybka”, „Statek” – zajęcia plastyczno- techniczne. „Statek na morzu”, „Rekin”, „Sztorm” – zabawy ruchowe z chustą animacyjną. Szumi morze, szumi – słuchanie muzyki relaksacyjnej. Dzień Muzeów – zajęcia okolicznościowe. Dzień Dobrych Uczynków – zajęcia okolicznościowe. |
25.05
– 29.05 |
4. W RODZINIE SIŁA
o podkreślanie ważnej roli rodziców w rodzinie; o pogłębianie szacunku dla rodziców i dziadków;
|
Jak dobrze mieć bliskich – opowiadanie edukacyjne A. Onichimowskiej o szczęściu.
Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnianie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratanica itp. Jak mogę pomóc mamie i tacie – burza mózgów. Co zawdzięczam rodzicom? Rozmowa kierowana; czytanie wierszy, opowiadań tematycznych. „Ja i moja rodzina”, „Laurka dla mamy”, ”Bocian” , – zajęcia plastyczno-techniczne. „Klan Kowalskich”, „Mamo, mamo ile…” – zabawy ruchowe.
|
CZERWIEC
|
||
Data | Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze | Sposoby realizacji |
01.06
– 03.06
|
1. W ŚWIECIE DZIECI
o poszerzenie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka; o przejawianie tolerancji wobec ludzi różnych ras, wyznań, poglądów; o integracja grupy;
|
„Dzieci świata” – rozmowa kierowana na temat różnych narodowości; prezentacja.
Obchody Dnia Dziecka w różnych krajach – czytanie ciekawostek. Prawa i obowiązki dziecka – zajęcia wychowawcze. Nasze ulubione zabawy – rozmowa kierowana. Zabawy dzieci świata – wyszukiwanie informacji. Kreda malowane – zajęcia plastyczne. Piłka parzy – zabawy ruchowe. Dzień Dziecka – zajęcia okolicznościowe.
|
08.06
– 12.06 |
2. PRZYJACIEL NA DOBRE I ZŁE
o uświadamianie dzieciom potrzeby przyjaźni w życiu człowieka; o kształtowanie postawy empatycznej; o doskonalenie umiejętności wypowiadania się; o wdrażanie do aktywnego słuchania;
|
„Co to znaczy być przyjacielem/przyjaciółką? Cechy prawdziwego przyjaciela. Rola przyjaźni w życiu człowieka. – zajęcia wychowawcze.
„Sentencje i przysłowia o przyjaźni – zajęcia czytelnicze. „Przyjaźń” L. Fabisińskiej – słuchanie opowiadania tematycznego. Parasol przyjaźni – co chroni, a co niszczy przyjaźń – burza mózgów. „Portret przyjaciela”, „Prezent dla przyjaciółki” – zajęcia plastyczne. „Poszukiwany – poszukiwana” – zabawa rysunkowa. „Kogo brakuje” – zabawy z chustą animacyjną. „Nić przyjaźni”, „Puste miejsce” – zabawa integracyjna.
|
15.06
– 19.06 |
3. PODRÓZE MAŁE I DUŻE
o budzenie zainteresowań krajoznawczych; o poznanie walorów przyrodniczych i turystycznych Polski; o doskonalenie umiejętności wypowiadania się |
Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa kierowana.
Czym można podróżować? – zabawy pantomimiczne; ciekawostki na temat wybranych środków lokomocji. Gdzie warto pojechać w czasie wakacji? – giełda pomysłów. Najpiękniejsze miejsca w Polsce – przeglądanie albumów, praca z mapą. Polskie góry – prezentacja, zajęcia plastyczne „Wspinaczka górska”, „Lawina” – zabawa ruchowa. Wakacje moich marzeń – zajęcia plastyczne.
|
22.06
– 26.06 |
4. TATO! TO JUŻ LATO!
o wdrażanie do planowania i racjonalnego wykorzystania czasu wolnego; o wdrażanie do dbania o własne bezpieczeństwo w czasie wakacji; |
Bezpieczne wakacje” – pogadanka, krzyżówki, łamigłówki, kolorowanki tematyczne.
„Mój tata…” – swobodne wypowiedzi na temat czasu spędzanego z tatą. Sposób na wakacje – burza mózgów. „ Dla Taty” – zajęcia plastyczno-techniczne. „Woda-ląd”, „ Skoczny alfabet” – zabawy ruchowe. Rok w świetlicy – podsumowanie, nasze refleksje. Wręczenie dyplomów Wzorowego Świetliczka za całoroczną aktywność na zajęciach. |
Roczny plan pracy świetlicy może być modyfikowany w zależności od potrzeb.
Wychowawca świetlicy szkolnej: mgr Edyta Buchta-Kaczmarek