Plan pracy

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ

NA ROK SZKOLNY 2025/2026

 

WRZESIEŃ

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
 

01.09

05.09

WITAJ SZKOŁO

o   zapoznanie z regulaminem świetlicy;

o    wspólne ustalenie kryteriów całorocznego konkursu na Wzorowego Świetliczka;

o   przypomnienie obyczajów

i tradycji naszej świetlicy;

o   przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole i świetlicy;

o   integracja grupy;

Powitanie nowych członków w świetlicy. Wzajemna prezentacja dzieci oraz wychowawców świetlicy. Zapoznanie dzieci z pomieszczeniem świetlicy.

Organizacja pracy w świetlicy, zapoznanie wychowanków z regulaminem i zasadami zachowania   w świetlicy i szkole – zajęcia wychowawcze.

Tworzenie listy cech Wzorowego Świetliczka – regulamin konkursu.

Zajęcia plastyczne – „Moje wakacyjne wspomnienia’

Zabawy integracyjne:  „Złap moje imię”, „Pajęczyna znajomości”

 

08.09

12.09

BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ

o   przypomnienie najważniejszych zasad bezpiecznego poruszania się pieszego po drodze,

o   utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy w trakcie zajęć świetlicowych;

przypomnienie numerów alarmowych

 

Po co nam zasady? – rozmowa kierowana.

Najważniejsze zasady w naszej świetlicy – pogadanka.

Wymiana doświadczeń na temat codziennego docierania do szkoły.

 „Odblaskowy uczeń”– zajęcia plastyczne.

Wędrówka po szkole – omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po budynku, wskazanie wyjść ewakuacyjnych.

Pierwsze kroki na drodze – krzyżówka tematyczna, gra dydaktyczna, quiz.

Quiz: Co zrobić, gdy? – sytuacje trudne.

15.09

19.09

NASZE TALENTY

o   wzajemne poznanie się,

o   rozwijanie kreatywności i wiary w swoje możliwości,

o   integracja grupy

Dzień Kropki – zajęcia okolicznościowe.

Twister – zabawy ruchowe na macie.

Kropka w kropkę – zabawa rozwijająca kreatywność.

Kropkowy kolaż – zajęcia plastyczne.

Co każdy z nas wnosi do grupy – rozmowa kierowana.

„Interesować się” – czytanie opowiadania edukacyjnego A. Mikulskiej. Rozmowa na temat talentów, zainteresowań, hobby.

Oto Ja – zajęcia plastyczne.

 

22.09

30.09

NADESZŁA JESIEŃ

o   zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech jesieni;

o   kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie zdolności plastycznych;

Co ciekawego dzieje się jesienią?  – rozmowa kierowana.

Omówienie ubioru adekwatnego do jesiennej pogody.

Krzyżówki, rebusy o tematyce jesiennej.

Czytanie wierszy i opowiadań tematycznych.

Spacer wokół szkoły, obserwacja przyrody.

Zajęcia plastyczno-techniczne: „Dary  jesieni”

Dzień Jabłka – zajęcia okolicznościowe.

Dzień Chłopaka – zajęcia okolicznościowe.

 

PAŹDZIERNIK

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
01.10

03.10

 ŚWIAT ZWIERZĄT

o    kształtowanie postawy szacunku wobec zwierząt;

o   poznawanie  zwierząt z różnych części świata;

o   uwrażliwianie na potrzeby zwierząt domowych i los zwierząt bezdomnych;

Nasi czworonożni przyjaciele, jak opiekujemy się zwierzętami – pogadanka.

Ciekawostki o zwierzętach – zajęcia czytelnicze; przeglądanie albumów o zwierzętach.

„Zwierzaki”– nauka rysowania krok po kroku.

„Jakie to zwierze? – kalambury, zagadki, rebusy.

Zabawy ruchowe: „Pająk i Muchy”.

Sowa – zajęcia plastyczne.

„Tajemnica zwierząt” – kwadransik z książką.

06.10

10.10.

DRZEWA W JESIENNEJ SZACIE

o   rozróżnianie i nazywanie pospolitych drzew, krzewów ich nasion i liści;

o   wdrażanie do poszanowania przyrody;

 

Dzień Drzewa – zajęcia okolicznościowe.

Jakie drzewa znamy?, Co nam daje drzewo?, Budowa drzewa – zajęcia rozwijające.

 „Drzewa w jesiennej szacie” – zajęcia plastyczne.

„Spacer po jesiennym parku” – interaktywne gry dydaktyczne.

„Stemplowanie liściem – zajęcia plastyczne.

Zabawy ruchowe z wykorzystaniem darów jesieni.

13.10

17.10

SZKOLNE ŚWIĘTA.

o   wyrabianie pozytywnej postawy wobec szkoły oraz szacunku dla pracowników;

o   budowanie więzi, integracja grupy,

o   kreatywne wykorzystywanie darów jesieni;

o   kształtowanie postawy odkrywcy;

„Patron naszej szkoły – Wojsko Polskie” – zajęcia wychowawcze.

„Zawód żołnierz” – rozmowa kierowana; łamigłówki, kolorowanki tematyczne.

Szkoła marzeń – rozmowa kierowana.

W Akademii Pana Kleksa – zajęcia rozwijające.

Kim jest odkrywca? – zajęcia w ramach realizacji projektu.

Galeria odkrywców i wynalazców – prezentacja; gazetka tematyczna.

Wynalazki jutra – zabawy twórcze.

 

20.10

24.10

WYNALAZKI, KTÓRE ZMIENIŁY

 ŚWIAT

o   rozwijanie ciekawości poznawczej,

o   wzmacnianie umiejętności

o   pracy zespołowej i wspólnego tworzenia

o   nauka korzystania z różnych źródeł informacji

o   rozwijanie kreatywności i wyobraźni

Papier made in China – zapoznanie z historią powstania papieru.

Jak zrobić papier czerpany? – zajęcia rozwijające.

Koło- wynalazek, który ruszył w świat.

Tocząca się opowieść – zabawy integracyjne.

Od Gutenberga do drukarki 3D – historia odkrycia druku.

Drukarnia – zabawa tematyczna.

27.10

31.10

JESIENNA ZADUMA

o   wdrażanie do poszanowania polskiej tradycji Święta Zmarłych i Zaduszek;

o   uwrażliwianie na konieczność właściwego zachowania się na cmentarzu;

 

Wyjaśnienie symboliki  Wszystkich Świętych i Zaduszek – zajęcia wychowawcze.

Jak czcimy pamięć o swoich bliskich, którzy już odeszli? – rozmowa  kierowana, czytanie opowiadań tematycznych, rozwiązywanie łamigłówek.

Chryzantemy – ciekawostki o kwiatach, zajęcia plastyczne.

Kamienne posągi – zabawa ruchowa.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           LISTOPAD

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
03.11

07.11

W BAŚNIOWEJ KRAINIE

o    doskonalenie umiejętności wypowiadania się;

o   zapoznanie z morałami płynącymi z baśni;

Dzień Postaci z Bajki – zajęcia okolicznościowe.

Jaka to bajka? Jaka to postać? – quiz obrazkowy.

Czytanie fragmentów  wybranych bajek.

Baba Jaga patrzy – zabawa ruchowa.

„Suknia dla Kopciuszka” – konkurs plastyczny.

Puzzle z wybranych bajek – układanie na czas.

 

12.11

14.11

NASZA OJCZYZNA/ WIELCY PODRÓŻNICY

o    kształtowanie postaw patriotycznych;

o   zapoznanie z pojęciami: ojczyzna, patriotyzm, stolica, naród, niepodległość;

o   zapoznanie z mapą Polski;

o   rozwijanie ciekawości poznawczej;

o   wzmacnianie umiejętności pracy zespołowej;

 

Legenda o powstaniu państwa polskiego – zajęcia czytelnicze.

Polska na mapie Europy – puzzle tematyczne.

Najpiękniejsze miejsca w Polsce – rozmowa kierowana, oglądanie albumów.

„Kotylion narodowy” – zajęcia plastyczne.

Łamigłówki, krzyżówki, rebusy tematyczne.

„Ortografia na wesoło” – ćwiczenia z RZ i Ż.

Opływamy świat z F. Magellanem – tworzenie gry planszowej w ramach realizacji projektu.

Statki Kolumba – makieta z materiałów recyklingowych.

 

17.11

21.11

TOLERANCJA WAŻNA SPRAWA

o   uwrażliwianie na różnorodność wśród ludzi: wyglądu, poglądów, religii, zdolności;

o   kształtowanie postaw tolerancji i życzliwości wobec innych;

o   wyjaśnianie pojęć: tolerancja, dyskryminacja, przesądy;

o   poszerzanie wiadomości o czarnych kotach;

Międzynarodowy dzień Tolerancji – zajęcia  okolicznościowe.

Dzień Czarnego Kota – zajęcia okolicznościowe.

Co to jest tolerancja? – rozmowa kierowana; oglądanie filmu edukacyjnego.

Jesteśmy różni, ale tacy sami – czytanie opowiadań i bajek tematycznych.

Kto ,tak jak ja ma… – zabawa integracyjna.

„Brzydkie kaczątko” H.CH. Andersena – projekcja i analiza bajki.

Czy czarny kot przynosi pecha? – dyskusja na temat wierzenia w przesądy. Jakie inne przesądy znamy? – burza mózgów.

 

24.11

28.11

NA JESIENNE SMUTKI -PLUSZOWY MIŚ I ANDRZEJKI

o   wyrabianie umiejętności dbania

o porządek oraz poszanowania własnych i cudzych  rzeczy;

o   wdrażanie do aktywnego słuchania;

o   wzbogacanie wiedzy na temat różnych gatunków niedźwiedzi żyjących na świecie;

o   zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych, biesiad barbórkowych;

o   umacnianie więzi wewnątrz grupy;

 

Święto Pluszowego Misia – zajęcia okolicznościowe, prezentacja multimedialna.

Szanujemy rzeczy, którymi się bawimy – pogadanka.

Ciekawostki o różnych gatunkach  niedźwiedzi– zajęcia rozwijające.

Mój ulubiony miś – prezentacja misi przyniesionych do świetlicy.

 „Sposób na misia”, „Misie znane z telewizji” – zajęcia plastyczno – techniczne; quiz obrazkowy.

Tradycje i obrzędy andrzejkowe – filmik edukacyjny; czytanie ciekawostek.

Krzyżówki, rebusy – łamigłówki tematyczne.

Andrzejkowe wróżby – zabawy w przepowiadanie przyszłości.

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
01.12

05.12

GRUDNIOWI  IMIENNICY

o   wzbogacenie informacji na temat wykorzystania węgla;

o   zapoznanie z historią św. Mikołaja z Miry;

o   zapoznanie z pojęciem wolontariusz;

o   uwrażliwienie na potrzeby innych;

o   kształtowanie umiejętności pracy w grupie;

Do czego potrzebny nam węgiel? – zajęcia rozwijające.

Barbórka – przypomnienie i utrwalenie wiadomości na temat pracy górnika.

„Praca pod ziemią”, „Czako” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Święty Mikołaj – czytanie wierszy, opowiadań, ciekawostek; projekcja filmów i bajek.

Jak możemy sprawić radość innym?  – dyskusja na temat materialnych i niematerialnych form pomocy drugiemu człowiekowi.

Łamigłówki, krzyżówki, rebusy, kolorowanki tematyczne.

„Portret Mikołaja”, „Renifery”, „Elfy” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Chcę wiedzieć więcej o… reniferach – czytanie ciekawostek przyrodniczych.

Zabawy: „Podaj paczkę”, „Worek Świętego Mikołaja”.

Przygotowanie kartek świątecznych dla zaprzyjaźnionych świetlic.

Międzynarodowy Dzień Wolontariusza – zajęcia okolicznościowe.

08.12

12.12

FABRYKA OZDÓB ŚWIĄTECZNYCH

o   kultywowanie tradycji ubierania choinki;

o   rozbudzanie radosnego nastroju;

o   wzbogacanie wiadomości na temat drzew iglastych;

o   kształtowanie nawyku dbałości

o estetykę pracy;

„Zielony Gość” – przypomnienie historii tradycji ubierania choinki; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych. Ubieranie świetlicowej choinki.

Ozdoby choinkowe dawniej i dziś – rozmowa kierowana.

Jak produkuje się bombki? – film edukacyjny.

Rebusy, krzyżówki, łamigłówki o tematyce świątecznej.

Ozdoby choinkowe – zajęcia plastyczno-techniczne.

Zabawy: „Łańcuch słowny”, „Świąteczne zakupy”.

 

15.12

19.12

BLASK BOŻEGO NARODZENIA

o   kultywowanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia;

o   zwrócenie uwagi na różnorodność tradycji;

o   poznanie kulinarnych tradycji świątecznych;

o   kształtowanie szacunku dla tradycji

„Blask świat” – pogadanka na temat świątecznej atmosfery, czasu życzliwości, miłości, przebaczenia; czytanie wierszy i opowiadań tematycznych.

Potrawy wigilijne w moim domu – rozmowa kierowana; znaczenie poszczególnych potraw, przeglądanie książek kucharskich.

Jak przyozdobić stół na święta – burza mózgów; oglądanie zdjęć, zajęcia techniczne.

„Hej kolęda” – wspólne śpiewanie.

Świetlicowa wigilijna – wspólne kolędowanie, składanie życzeń.

Bezpieczne święta i Nowy Rok – pogadanka.

 

STYCZEŃ

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
07.01

09.01

       WITAMY NOWY ROK

o   doskonalenie umiejętności wypowiadania się,

o   kształtowanie umiejętności posługiwania się kalendarzem;

o   doskonalenie znajomości nazw pór roku, miesięcy;

Nowy Rok. Sylwester – dzielenie się wrażeniami z minionych dni.

„Dwunastu braci” – zapoznanie z wierszem J. Kirsta.

Noworoczne plany i marzenia – rozmowa kierowana, tworzenie listy.

Ciekawostki o kalendarzu – zajęcia rozwijające.

„Urodziny”, „Miesiące” – zabawy z chustą animacyjną.

„Skoki z miejsca” – konkurs sprawnościowy.

„Śnieżynki” – zajęcia techniczne; przygotowanie zimowej dekoracji sali.

 

12.01

16.01

SPORTOWE DYSCYPLINY ZIMOWE

o   kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego;

o   zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego;

o   wdrażanie do troski o własne bezpieczeństwo w czasie aktywności ruchowej;

o   wzbogacanie informacji na temat sportów uprawianych zimą;

Ruch to zdrowie – wyjaśnienie znaczenia tego hasła.

Zimowe dyscypliny sportowe – kalambury; quiz obrazkowy.

Prawidłowo ubieramy się zimą – rozmowa kierowana.

Wykreślanki,  krzyżówki,  rebusy – łamigłówki tematyczne.

„Łyżwy” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Rzuty śnieżkami do celu – zabawy ruchowe.

 

 

19.01

23.01

NAUKA WOKÓŁ NAS

o   rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez odkrywanie zjawisk

o   kształtowanie postawy odkrywcy i badacza

 

Jak powstaje mydło? – filmik. Czy brud się boi mydła? – eksperyment.

Rzeźby z mydła – zajęcia techniczne.

Co przyciąga magnes? – rozmowa kierowana, eksperymenty.

Magnetyczne poszukiwania – zabawa.

Skąd się bierze tęcza? – poznajemy zjawisko rozszczepiania światła.

Tęcza światłem malowana – zabawy.

Zabawy ruchowe do piosenki pt. „Tęcza”.

Dzień Babci i Dziadka – zajęcia okolicznościowe.

26.01

30.01

ZWIERZĘTA ZIMĄ

o   uwrażliwianie na los zwierząt zimą,

o   wzbogacenie informacji na temat ptaków;

o    rozwijanie zdolności plastycznych;

Ptaki zimujące w Polsce – prezentacja multimedialna.

Dokarmianie zwierząt zimą – rozmowa kierowana.

Przeglądanie atlasu ptaków – czytanie ciekawostek, oglądanie ilustracji.

Jak zimują ptaki, ssaki, owady – zajęcia rozwijające.

Zagadki, krzyżówki, rebusy tematyczne.

„Ptaki cudaki”, „Karmnik” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.

Karmnik – dyktando graficzne.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrz: „Chodzimy po śladach”, „Śnieżką do celu”.

Zabawy integracyjne: „Ciepło-zimno”, „Kogo brakuje”.

 

 

 

LUTY

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
02.02

06.02

1.     WESOŁY KARNAWAŁ

o   zapoznanie z tradycją organizowania zabaw karnawałowych dawniej i dziś;

o   rozbudzanie radosnego nastroju;

o   rozwijanie zdolności manualnych;

Karnawał w różnych częściach świata – prezentacja multimedialna.

„Maska karnawałowa”, „Wesołe bałwanki”, „Tańczące księżniczki” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne.

„Indiańskie imiona”, „Stonoga słów” – zabawy integracyjne.

Zabawy muzyczno-ruchowe: „Wolne krzesło”, „Taniec na gazecie”, „Just dance”

Zabawy taneczne z wstążką do muzyki dyskotekowej.

09.02

13.02

2.     KOCI  ŚWIAT

o   wzbogacenie informacji na temat kotów domowych i drapieżnych;

o   kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt domowych;

o   kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć;

o   doskonalenie umiejętności manualnych i twórczej wyobraźni;

o   wdrażanie do aktywnego słuchania;

Rasy kotów – prezentacja, wyszukiwanie informacji w książkach tematycznych.

Dzikie koty poszczególnych kontynentów – praca z atlasem, czytanie ciekawostek.

Mój kot jest… – opowieści wychowanków.

Koci bieg z przeszkodami – zabawy ruchowe.

 „Nasze koty i ich psoty”, Kartka z serduszkiem” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Mruczek” zabawa integracyjna.

„Słodkie serduszka” – zajęcia kulinarne.

Walentynki – zajęcia okolicznościowe.

16.02

27.02

3.     FERIE ZIMOWE  

 

MARZEC

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
02.03

06.03

1.     MIASTA POLSKI

 NASZE MIASTO

o    wzbogacenie wiedzy na temat miast naszego kraju;

o   wzbogacenie wiedzy na temat naszego miasta Jastrzębia-Zdroju,

o   zapoznanie z pojęciem mała ojczyzna;

o   rozwijanie szacunku dla kobiet;

 

Ważniejsze miasta Polski, zabytki – praca z mapą, przeglądanie albumów – zajęcia rozwijające.

„Gdański port”, „Polskie miasta”, „Katowickie kopalnie” – zabawy dydaktyczne.

Polska w legendach – poznanie wybranych legend.

Jastrzębie-Zdrój – nasza mała ojczyzna – wyjaśnienie pojęcia, wyszukiwanie informacji w książkach    i Internecie, oglądanie zdjęć, kolorowanki tematyczne.

„Tulipany”, „Herb naszego miasta” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Nasze miasto dawniej i dziś – przeglądanie albumów; dostrzeganie zmian zachodzących w mieście.

„Ludzie do ludzi”,  – zabawy ruchowe.

09.03

13.03

2.     AGRESJI MÓWIMY NIE! ŻYJEMY W ZGODZIE

o   kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji własnych i cudzych;

o   ukazanie alternatywnych form zachowań w sytuacjach trudnych;

Co to są emocje? Złość i inne trudne uczucia.  – zajęcia wychowawcze; czytanie opowiadań edukacyjnych.

Poradnik wyładowania złości – burza mózgów.

„Co mówi moja twarz?”, „Jak pokojowo rozwiązywać konflikty”  – zabawy dramowe.

„Wściekłosze”, „Mandale” – zajęcia plastyczno – techniczne.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

„Rzuty do celu”, „Pomniki”, „Papierowa wojna” – zabawy ruchowe.

 

16.03

20.03

3.     WITAJ, WIOSNO!

o   rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację przyrody;

o   rozpoznawanie oznak wiosny;

o   wyrażanie wrażliwości na piękno natury w twórczości plastycznej, słownej;

o   wdrażanie do wyrabiania nawyku oszczędzania wody;

 

 

Śledzenie zmian zachodzących w przyrodzie – spacer wokół szkoły w poszukiwaniu oznak wiosny.

Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów – zajęcia rozwijające.

Wiosna w poezji – czytanie wierszy tematycznych.

Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa i ich wartości odżywcze – zajęcia rozwijające.

Wykonanie elementów wiosennej dekoracji sali świetlicowej.

Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne.

„Zwiastuny wiosny”, „Suknia pani Wiosny”, „Jaskółeczka” – zajęcia plastyczno-techniczne.

Słuchanie piosenek o tematyce wiosennej.

„Bocian i żaby”, Pająk i muchy” – zabawy ruchowe.

Dzień Wody – zajęcia okolicznościowe

 

23.03

27.03

4.     TAJEMNICE KOSMOSU

o   poszerzanie wiedzy na temat kosmosu i Układu Słonecznego;

o   rozwijanie wyobraźni i kreatywności;

o   kształtowanie umiejętności współdziałania

Gdzie ten Kosmos? – zajęcia rozwijające w ramach realizacji projektu.

„W Układzie Słonecznym…” – wspólne śpiewanie piosenki.

Co widzimy w chmurach – zabawy rozwijające wyobraźnię.

„O rety, wymyśliłem planety!” I. Rybak – czytanie wiersza.

„Układ Słoneczny”, „Rakieta”, „Astronauta” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Słońce parzy”, „Spadające gwiazdy” – zabawy ruchowe.

 

 

 

 

 

 

KWIECIEŃ

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
30.03

01.04

1.     WIELKANOCNE ABC

o   wzbogacenie informacji na temat zwyczajów Świąt Wielkanocnych w Polsce i innych krajach europejskich;

o   kultywowanie tradycji;

Święconka, śmigus-dyngus, pisanki – pogadanka na temat kultywowania tradycji w naszych domach na podstawie czytanych wierszy i opowiadań.

„Pisanki, kraszanki” – prezentacja, poznanie sposobów zdobienia świątecznych jaj.

Co chciałbym dostać od zajączka? – łamigłówki tematyczne.

„Baranki, zajączki, jajka malowane” – zajęcia plastyczno- techniczne.

„Slalom z jajkiem” –  zabawy ruchowe.

08.04

10.04

        2. SAVOIR VIVRE

o   kształtowanie kultury zachowania i słowa;

o   kształtowanie postawy życzliwości w stosunku do innych ludzi;

Dlaczego warto być kulturalnym? – rozmowa kierowana.

Czytanie i omawianie sytuacji z książki J. Krzyżanek Dobre maniery Cecylki Knedelek, czyli o tym, że wypada wiedzieć, co wypada.

Jak należy zachowywać się, w kinie, teatrze, na zakupach, w szkole – zajęcia wychowawcze.

„Wzorzysta serwetka”,  „Wielkanocne ozdoby” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Szukaj koloru” – zabawy z chustą animacyjną.

 

13.04

17.04

2.     ODKRYWAMY ŚWIAT ZMYSŁAMI

o   rozwijanie ciekawości poznawczej;

o   utrwalanie wiedzy poprzez działania;

o   rozwijanie kreatywności;

o   wzmacnianie umiejętności pracy zespołowej;

Mózg, czyli centrum dowodzenia ludzkiego organizmu – zajęcia rozwijające.

Nasze zmysły – film edukacyjny.

Zgadnij co to? – zagadki dotykowe.

Zgadnij, co czujesz? – quiz zapachowy.

Złudzenia optyczne – ciekawostki.

Znajdź 10 – zabawy na spostrzegawczość.

Szkielet w ruchu, Mój mózg – zajęcia plastyczno-techniczne.

 

20.04

24.04

3.     DBAMY O ZIEMIĘ

o   wdrażanie treści przyrodniczych dotyczących wiosny i gatunków chronionych;

o   uwrażliwianie na piękno przyrody;

o   kształtowanie postawy troski

 o środowisko naturalne – zachęcanie do segregowania śmieci;

o   wskazywanie oryginalnych rozwiązań plastycznych;

 

Rośliny i zwierzęta chronione – zajęcia rozwijające; prezentacja.

Rola owadów w sadownictwie – rozmowa kierowana.

Krzyżówki, łamigłówki, zagadki tematyczne.

Dlaczego ludzie śmiecą? – rozmowa kierowana.

Przypomnienie podstawowych zasad sortowania śmieci – prezentacja multimedialna, kolorowanki, krzyżówki tematyczne.

Słuchanie piosenek związanych z ekologią.

„Kwitnący sad”, „Bociany”– zajęcia plastyczno-techniczne.

„Motylem jestem” – zabawy muzyczno- ruchowe ze wstążkami.

Dzień Ziemi – zajęcia okolicznościowe.

27.04

30.04

4.     JEDZIEMYNA MAJÓWKĘ

o   upowszechnienie wiedzy

na temat świat obchodzonych

w maju;

o   kształtowanie postawy patriotycznej;

o   przypomnienie symboli narodowych;

Wiersze opisujące święta majowe – zajęcia czytelnicze.

Krzyżówki, kolorowanki tematyczne.

„Wiosenne krajobrazy” – zajęcia plastyczne.

Symbole narodowe – zajęcia plastyczno-techniczne; prezentacja multimedialna.

Wiedzieć wszystko o …fladze – czytanie ciekawostek.

 

 

MAJ

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
04.05

08.05

1.     PRACA WARTOŚCIĄ – ZNACZENIE ZAWODÓW

o   poszerzanie wiedzy na temat różnych zawodów;

o   uświadamianie roli zgodnej pracy  zespołowej,

o   uświadamianie potrzeby własnego rozwoju;

Zawodowcy – czytanie książki p. Baręsewicza.

Kim chciałbym zostać w przyszłości – kalambury; rozmowa kierowana.

Zawody stare i nowe – rozmowa kierowana.

W świecie zawodów – prezentacja multimedialna; łamigłówki tematyczne.

Dzień Strażaka, Kominiarza, Piekarza – zajęcia okolicznościowe.

Teczka tajemnic – nasze zadania do rozwiązania; realizacja projektu.

11.05

15.05

2.     PODRÓŻUJEMY PO EUROPIE

o   poszerzenie wiadomości

o kontynencie europejskim;

o   doskonalenie umiejętności korzystania z mapy i globusa;

o   poznanie wybranych krajów Unii Europejskiej;

 

Europa na mapie świata – wyszukiwanie państw, rzek, jezior, gór.

Wiedzieć więcej o UE – prezentacja multimedialna.

W co bawią się europejskie dzieci – wyszukiwanie informacji; testowanie zabaw.

Państwa i stolice – quiz.

Wiedzieć więcej o wybranych krajach europejskich – zajęcia rozwijające.

Podróże po Europie – gra dydaktyczna.

„Tancerka flamenco”, – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Kolanko”, „Kolory” – zabawy ruchowe z piłką.

18.05

22.05

3.     ŚWIAT MORZ I OCEANÓW

o   pogłębienie wiedzy na temat zwierząt morskich;

o   poznanie mitycznego władcy mórz i oceanów;

o   poznanie legendy o pochodzeniu bursztynu;

 

Morza i oceany – praca z mapą.

Morskie stworzenia – prezentacja; wyszukiwanie informacji w albumach przyrodniczych.

Tajemniczy świat Posejdona – zajęcia rozwijające.

Bursztyn -złoto Bałtyku – zajęcia rozwijające.

„Morskie klimaty”, „Ośmiornica”, „Moja rybka”, „Statek” – zajęcia plastyczno- techniczne.

„Statek na morzu”,  „Rekin”, „Sztorm” – zabawy ruchowe z chustą animacyjną.

Szumi morze, szumi – słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Dzień Muzeów – zajęcia okolicznościowe.

Dzień Dobrych Uczynków – zajęcia okolicznościowe.

25.05

29.05

4.     W RODZINIE SIŁA

o   podkreślanie ważnej roli rodziców w rodzinie;

o   pogłębianie szacunku dla rodziców i dziadków;

 

 

Jak dobrze mieć bliskich – opowiadanie edukacyjne A. Onichimowskiej o szczęściu.

Rodzina bliższa i dalsza  – wyjaśnianie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratanica itp.

Jak mogę pomóc mamie i tacie – burza mózgów.

Co zawdzięczam rodzicom? Rozmowa kierowana; czytanie wierszy, opowiadań tematycznych.

„Ja i moja rodzina”, „Laurka dla mamy”, ”Bocian” , – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Klan Kowalskich”, „Mamo, mamo ile…” – zabawy ruchowe.

 

 

CZERWIEC

 

Data Temat tygodnia. Cele dydaktyczno – wychowawcze Sposoby realizacji
01.06

03.06

 

 

 

 

 

1.     W ŚWIECIE DZIECI  

o   poszerzenie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka;

o    przejawianie tolerancji wobec ludzi różnych ras, wyznań, poglądów;

o   integracja grupy;

 

 

„Dzieci świata” – rozmowa kierowana na temat różnych narodowości; prezentacja.

Obchody Dnia Dziecka w różnych krajach – czytanie ciekawostek.

Prawa i obowiązki dziecka – zajęcia wychowawcze.

Nasze ulubione zabawy – rozmowa kierowana.

Zabawy dzieci świata – wyszukiwanie informacji.

Kreda malowane – zajęcia plastyczne.

Piłka parzy – zabawy ruchowe.

Dzień Dziecka – zajęcia okolicznościowe.

 

08.06

12.06

2.     PRZYJACIEL NA DOBRE I ZŁE

o   uświadamianie dzieciom potrzeby przyjaźni w życiu człowieka;

o   kształtowanie postawy empatycznej;

o   doskonalenie umiejętności wypowiadania się;

o   wdrażanie do aktywnego słuchania;

 

 

„Co to znaczy być przyjacielem/przyjaciółką? Cechy prawdziwego przyjaciela. Rola przyjaźni w życiu człowieka. – zajęcia wychowawcze.

„Sentencje i przysłowia o przyjaźni – zajęcia czytelnicze.

„Przyjaźń” L. Fabisińskiej – słuchanie opowiadania tematycznego.

Parasol przyjaźni – co chroni, a co niszczy przyjaźń – burza mózgów.

„Portret przyjaciela”, „Prezent dla przyjaciółki” – zajęcia plastyczne.

„Poszukiwany – poszukiwana” – zabawa rysunkowa.

„Kogo brakuje” – zabawy z chustą animacyjną.

„Nić przyjaźni”, „Puste miejsce” –  zabawa integracyjna.

 

15.06

19.06

3.     PODRÓZE MAŁE I DUŻE

o   budzenie zainteresowań krajoznawczych;

o   poznanie walorów przyrodniczych i turystycznych Polski;

o   doskonalenie umiejętności wypowiadania się

Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa kierowana.

Czym można podróżować? – zabawy pantomimiczne; ciekawostki na temat wybranych środków lokomocji.

Gdzie warto pojechać w czasie wakacji? – giełda pomysłów.

Najpiękniejsze miejsca w Polsce – przeglądanie albumów, praca z mapą.

Polskie góry – prezentacja, zajęcia plastyczne

„Wspinaczka górska”, „Lawina” – zabawa ruchowa.

Wakacje moich marzeń – zajęcia plastyczne.

 

22.06

26.06

4.     TATO! TO JUŻ LATO!

o   wdrażanie do planowania

 i racjonalnego wykorzystania czasu wolnego;

o   wdrażanie do dbania o własne bezpieczeństwo w czasie wakacji;

Bezpieczne wakacje” – pogadanka, krzyżówki, łamigłówki, kolorowanki tematyczne.

„Mój tata…” – swobodne wypowiedzi na temat czasu spędzanego z tatą.

Sposób na wakacje – burza mózgów.

 „ Dla Taty” – zajęcia plastyczno-techniczne.

„Woda-ląd”, „ Skoczny alfabet” – zabawy ruchowe.

Rok w świetlicy – podsumowanie, nasze refleksje.

Wręczenie dyplomów  Wzorowego Świetliczka za całoroczną aktywność na zajęciach.

 

Roczny plan pracy świetlicy może być modyfikowany w zależności od potrzeb.

 

Wychowawca świetlicy szkolnej:  mgr Edyta Buchta-Kaczmarek